گل کاشتن روی آوار زلزله؛

کاش شهریار هیچ‌وقت آن قول را به پدرش نمی‌داد

علی دایی ازجمله افرادی است که هیچ گاه تمایلی برای حضور در عرصه سیاست نشان نداده و علی‌رغم اینکه در هر انتخاباتی می‌توانست آرای بسیاری را کسب کند اما حضور در مستطیل سبز و انجام کارهای اقتصادی- اجتماعی را به بازی‌های سیاسی ترجیح داده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حرف آور، محمدباقر محمدی/ یکشنبه ۲۱ آبان ماه سال ۹۶ ، زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۷٫۳ در مقیاس ریشتر، در نزدیکی ازگله استان کرمانشاه در نزدیکی مرز ایران و عراق در ۳۲ کیلومتری جنوب غربی شهر حلبچه عراق ایران رخ داد.

حادثه‌ای تلخ که با توجه به حجم خسارت و گستردگی جغرافیایی و از همه مهم‌تر، از دست دادن ۵۷۴ هم‌وطن، تلخ‌ترین اتفاق سال ۹۶ را به نام خود ثبت کرد.

اما آن چیزی که کرمانشاه بی‌قرار را آرام می‌کرد و التیامی بود بر دردهای جانکاهشان، همت مردمی بود که با زمزمه “بنی‌آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش زیک گوهرند” گلستانی دیگر را برای کرمانشاهی‌ها،  نوید می‌دادند.

در این‌بین حضور علی دایی از همان روزهای اول پس از زلزله در کنار مردم، روحیه مضاعفی برای کرمانشاهی‌ها داد.

شهریار فوتبال ایران با دادن شماره‌حساب و جمع‌آوری کمک‌های مردمی، برای همراهی و رفع مشکلات مسکن و امور زندگی زلزله‌زدگان اقدام کرد؛ دراین‌بین از مردم کوچه‌بازار تا هنرمند و ورزشکار نیز با اعتماد به دایی آقای گل، پای‌کار آمدند و با کمکی بالغ‌ بر ۹ میلیارد تومان، دایی را برای انجام مأموریتش همراهی کردند.

دایی نیز طی اظهارنظری ضمن قدردانی از مردم در اعتمادی که به او داشتند؛ این اقدام را یک همدردی کوچک با زلزله‌زدگان غرب کشور عنوان کرد.

دایی طرح خانه‌سازی برای ۲ روستای بزرگ که تخریب‌شده بود را در نظر گرفت و تلاش کرد خانه‌های ۷۰ _ ۷۵ متری برای زلزله‌زدگان بنا کند.

هرچند دایی در مسیر کمک‌رسانی به مردم ناملایماتی زیادی از سوی برخی نهادها دید، اما شهریار با همه بی‌مهری‌ها و ناملایمات کنار آمد و علی‌رغم مسدود شدن حساب‌هایش، کار خانه‌سازی را رها نکرد تا اینکه دایی در بهمن‌ماه ۹۷ با انتشار تصویری از روستای مله رولان سرپل ذهاب، از خانه‌های آماده‌شده در این محل رونمایی کرد و انصافاً گل کاشت روی آوار زلزله.

شهریاری شهریار البته ادامه دارد و هنوز هم هست، پای آن عهدی که بسته بود. و البته مردمی که قدردان او هستند و از دایی به‌عنوان تختی زمانه یاد می‌کنند.

نگاه تخصصی به روستای آباد شده توسط علی دایی

در همین خصوص افشین فضلعلیزاده رئیس ستاد معین استان اردبیل در بازسازی مناطق زلزله‌زده، در گفتگو با ادراک، با اشاره به ساخت‌وسازهای انجام‌گرفته توسط علی دایی اظهار کرد: تمامی واحدهای بناشده با اصول مهندسی بوده و در تمامی مراحل ساخت‌وساز، ستاد معین استان، نظارت کامل داشت.

وی بابیان اینکه ۶۸ واحد ساختمانی در روستای مله رولان، توسط آقای دایی برای سکونت زلزله‌زدگان تکمیل شد اظهار کرد: در روستای تپانی نیز در سه منطقه به ترتیب ۴۵، ۱۷ و ۴ واحد مسکونی تکمیل و آماده بهره‌برداری است.

فضلعلیزاده اظهار کرد: البته کمک‌ها و اقدامات آقای دایی در مناطق زلزله‌زده، تنها محدود به دو روستای مله رولان و تپانی نبود و ارسال مصالح ساختمانی و…، برای تکمیل خانه‌های دیگر روستاها، از دیگر برنامه‌های این چهره محبوب بود.

شهریار محبوب

هرچند باید اذعان کرد که آقایی شهریار در دل‌های مردم، تنها و تنها به خاطر کلیدواژه‌های کرمانشاه، سرپل ذهاب،تپانی و مله رولان نیست. بلکه شخصیت کاریزما، تحصیلات عالی، دست‌به‌خیر بودن، حق‌طلبی، تعصب، پشتکار و جدیت، فداکاری و حس همنوع دوستی و بسیاری از مسائل دیگر، چهره‌ای محبوب از دایی ساخته است.

  البته یکی از موضوعات چالشی در خصوص علی دایی که همیشه اذهان عمومی را به خود درگیر کرده، عدم حضور این چهره توانمند و کاردان، در عرصه سیاسی بوده است.

دایی ازجمله افرادی است که هیچ گاه تمایلی  برای حضور در عرصه سیاست نشان نداده و علی‌رغم اینکه در هر انتخاباتی می‌توانست آرای بسیاری را کسب کند اما حضور در مستطیل سبز و انجام کارهای اقتصادی- اجتماعی را به بازی‌های سیاسی ترجیح داده است.

این در حالی است که بسیاری معتقدند، حضور دایی در عرصه‌ی سیاسی و مدیریتی به‌مثابه مسائل ورزشی و اقتصادی می‌توانست برای کشور ثمرات زیادی داشته باشد؛ اما علی‌رغم همه مسائل، دایی با اکتفا به اینکه “چون به پدر مرحومم قول داده‌ام هیچ‌وقت وارد کار سیاسی نشوم»، از حضور در میدان سیاست دوری می‌کند.

دایی هرگاه در نهاد‌هایی همچون مجلس شورای اسلامی، به‌عنوان یکی از ارکان سیاست دیده‌شده، فورا از سوی خبرنگاران آماج سؤالات سیاسی قرارگرفته است.

دریکی از ادوار مجلس، وی که به دعوت نماینده ارومیه در مجلس حضور یافته بود، خبرنگاران مثل همیشه به سمت او رفتند و از این حضورش در مجلس به‌عنوان انگیزه‌ای برای ورود به فعالیت‌های انتخاباتی پرسیدند. اما جواب دایی مثل همیشه، همان پاسخ معروف بود.

و حالا باید افسوس خورد که ای‌کاش دایی خط قرمزی برای حضور در سیاست نداشت و هیچ‌وقت هیچ قولی به حاج ابوالفضل نمی‌داد.

بالاتر از مدعیان

علی دایی نشان داده است که ایده‌هایش، افکارش و انگیزه‌هایش برای خدمت، هیچ کم و کسری از مدیران سطوح بالای استان و حتی کشور ندارد و در عمده موارد دارای توانمندی‌های بسیار بالاتری نیز هست. اگر آن محدودیت همیشگی برای او نبود، چه‌بسا، به پدیده‌ای در عرصه سیاسی و مدیریتی ایران نیز تبدیل می‌شد. شیوه کار او در آباد کردن روستاهای کرمانشاه باید با پاره‌ای دیگر مدیران اجرایی در سطوح متعدد، مقایسه شود. از دل این مقایسه به این موضوع می‌رسیم که او واقعا یک اسطوره است و در هر عرصه‌ای که واردشده، قوی‌تر از مدعیان همان حوزه، بروز و ظهور داشته است.

مساله جالب اینجاست که ورود علی دایی به حوزه‌های متعدد، دیرهنگام اما خبرساز وتوام با شگفتی بوده است. او خیلی دیر فوتبالش را سروسامان داد، اما سامان دادنی که برای همیشه نامش را بر قله‌ها ثبت کرد. در عرصه‌های دیگر نیز، او هرچند دیرهنگام و بی‌ادعا واردشده است، اما آن‌قدر مسلط و توانمند نشان داده است که متخصصان همان حوزه را به اعجاب وا‌داشته است. به‌دوراز هرگونه تعصبی و صرفاً با نگاهی به واقعیت‌های جاری، علی دایی یک نابغه است و ای‌کاش اردبیلی‌ها و ایرانی‌ها، روزنه امیدی برای حضور چنین چهره‌ای در سطوح بالای مدیریتی و خدمت‌گزاری می‌داشتند.

انتهای پیام/