کشف آثار دوره سلجوقی تا ایلخانی از مخزن سد «عمارت» گرمی

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل اظهار کرد: در نتیجه کاوش های صورت گرفته در قلعه آلاجوق گرمی، آثار مهمی از معماری سلجوقی، خوارزمشاهی و اوایل ایلخانی کشف شد.

به پایگاه تحلیلی خبری حرف آور، نادر فلاحی صبح امروز در جمع خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت کاوش ها در قلعه آلاجوق گرمی اظهار کرد: در نتیجه کاوش های صورت گرفته آثار مهمی از معماری سلجوقی، خوارزمشاهی و اوایل ایلخانی کشف شد.

وی اضافه کرد: معماری قرن سه تا ۷ ه.ق قلعه آلاجوق به تاسی از اقلیم منطقه و مصالح بوم آورد با سبک زندگی و معیشت مردم که دامداری، باغداری و کشاورز بوده تطابق کامل دارد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تصریح کرد: طبق بررسی های باستان شناسی که همزمان با کاوش قلعه آلاجوق در مناطق پیرامونی انجام شده، چندین تاسیسات و بناهای مرتبط با قلعه آلاجوق که در بخش مخزن سد عمارت واقع شده است، کشف شد.

فلاحی با بیان اینکه کاوش در محوطه قلعه آلاجوق در دو بخش استحکاماتی و استقراری و در سه کارگاه تعریف شده است، اضافه کرد:  کارگاه شماره ۱ بخش استحکاماتی مجموعه است که شامل برجک واقع در کوه آلاجوق، حوضچه های دستکند در دل صخره طبیعی قله، معابر و راه­ و پله های دستکند در صخره طبیعی کوه و دیگر تاسیسات و ساختارهای مرتبط با آن است.

وی تاکید کرد: کارگاه شماره ۲ بخش استقراری مجموعه که در دره واقع در شرق کارگاه ۱ و محصور با کوه های آلاجوق، عباس خان و قره آغاجلی  است را شامل می شود.

به گفته مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کارگاه شماره ۳ در قسمت شمالی محوطه و دامنه جنوبی کوه عباسخان واقع شده و کاوش در آن به منظور شناسایی معابر و سازه های احتمالی مرتبط با محوطه استقراری و قلعه در حال انجام است.

انتهای پیام/