ردپای متفقین در نیر؛ یادگار سربازان روسی در سنگر زیرزمینی ۴۰۰ متری

سنگرهای 400 متری سربازان متفقین با معماری منحصر به فرد، یادگار سربازان روسی و جاذبه شاخص تاریخ معاصر استان اردبیل است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حرف آور، جنگ جهانی دوم یکی از بزرگترین و فاجعه بارترین جنگ های تاریخ بشر به حساب می آید که در مدت زمان حدود ۶ سال بیش از ۷۰ میلیون نفر نظامی و غیر نظامی در آن جان خود را از دست دادند.

این آمار بسیار دهشتناکتر خواهد بود زمانیکه بدانید جمعیت جهان در بین سال های ۱۹۴۰ تا ۱۹۵۰ حدود ۲ و نیم میلیارد نفر بوده و این بدان معنی است که از هر ۳۶ نفر انسان روی کره زمین یک نفر در اثر این جنگ جان خود را از دست داده است.

اما آثار این جنگ همچنان در کشورهای مختلف جهان باقی مانده و گاها برخی از این آثار تبدیل به جاذبه ای برای بازدید علاقه مندان گشته است تا از نزدیک اتفاقات و رویدادهای این مقطع از تاریخ  را مشاهده کنند.

دیوار برلین، آشیانه عقاب، موزه صلح هیروشما و هزاران اثر به جای مانده از این جنگ سالانه شاهد بازدید گردشگران متعددی از کشورهای مختلف جهان است.

کشور ایران با وجود اینکه در این جنگ اعلام بی طرفی کرده بود آثار بسیاری از جنگ جهانی دوم را در خود جای داده اما بسیاری از آنها یا به طور کامل از بین رفته و یا قسمت اعظمی از آن تخریب شده است.

منطقه جغرافیایی استان اردبیل نیز به دلیل قرار گرفتن در کریدور شمال به جنوب آسیای غربی محل گذر ارتش روسیه بوده است. به اذعان کارشناسان آثار بسیاری از این جنگ از محل استقرار توپ های ارتش روسیه تا سنگرهای متفقین در مناطق مختلفی از استان اردبیل قرار دارد

وجود سنگرهای جنگ جهانی دوم در ۳ نقطه از اردبیل

روح الله محمدی، کارشناس باستانشناسی اداره کل میراث فرهنگی استان اردبیل در این خصوص تصریح کرد: در سه نقطه از استان سنگرهای مربوط به جنگ جهانی دوم وجود دارد، یک مورد در شهرستان نیر و دو مورد در شهرستان گرمی که در مناطق میرو و ارتفاعات سیفار قرار دارد.

وی ادامه داد: در منطقه میرو شهرستان گرمی آثاری از سنگرها و پایگاه های ارتش متفقین وجود دارد که در آن توپ های ارتش روسیه مستقر بوده  که نیاز به کاوش و بررسی های بیشتری است.

محمدی با اشاره به اینکه در جنگ جهانی دوم ارتش روسیه در مناطق مختلفی از اردبیل با نیروهای محلی درگیر شده است، بیان داشت: پاسگاه قانلی بولاغ شهرستان مشگین شهر، پاسگاه مرزی تولون بخش مرکزی گرمی و پاسگاه مرزی بیله سوار از جمله این مناطق بود.

محقق و باستان شناس اردبیلی بیان داشت: در آن زمان رشادت هایی نیز از سوی مردم این منطقه از جمله میرسادات خان و رحیم خان قوجابیگ لو در برابر ارتش روسیه انجام می گیرد که تلفات بسیاری به آنها وارد می کند.

داش دره، سنگر ناشناخته در نیر

اما در این بین سنگری ناشناخته در بلندی های شهرستان نیر و مشرف به دره معروف به «داش دره» وجود دارد که قسمت عمده آن سالم بوده و از معماری منحصر به فردی برخوردار است.

محمد صلحی، کارشناس میراث فرهنگی شهرستان نیر در این باره افزود: سنگر نظامی واقع در سه کیلومتری شهرستان نیر جاده قدیم نیر به سراب در سال ۱۳۲۱ توسط متفقین و مشرف به دره معروف داش دره ساخته شده و در حال حاضر با کمی تخریب پابرجا است.

وی گفت: این سنگر به طول نزدیک به ۴۰۰ متر و ارتفاع ۲ الی۲ و نیم متر دارای سقف هلالی از آجر و دیواره سنگی است. همچنین دارای ۱۰ راهرو نگهبانی مشرف به همان دره یا جاده می باشد.

این کارشناس عنوان کرد: در اطراف سنگر معماری هایی به چشم می‌خورد که براثر کشت و زرع توسط کشاورزان محلی بطور کامل تخریب شده و از بین رفته است و احتمال می‌رود این منطقه انبار مهمات باشد که برروی سقف آن یک لایه از ملات پوشیده و قیرگونی شده است.

صلحی اضافه کرد: با توجه به معماری جالب این سنگرها و وجود هواکش هایی که از داخل دیواره ها به بیرون تعبیه شده و سبب کاهش رطوبت داخلی است و همچنین یادگاری هایی که از سربازان متفقین در این دیواره ها نقش بسته احتمال می رود در صورت کسب مجوز کاوش اطلاعات قابل توجهی از این منطقه به دست آید.

کاوش سنگر در صورت تامین اعتبار

معاون میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی استان اردبیل نیز در این خصوص تصریح کرد: آثار تاریخی معاصر از جمله خانه ها و پل های تاریخی می تواند جاذبه برای گردشگران خارجی و حتی داخلی باشد.

کریم لطفی اضافه کرد: وجود آثاری از جنگ جهانی دوم در استان اردبیل از گذشته مورد توجه مورخان و کارشناسان میراث فرهنگی و دانشگاه قرار گرفته است اما سنگر منتسب به متفقین در شهرستان نیر از جمله آثاری است که تقریبا سالم مانده است.

وی افزود: این اثر می تواند جاذبه خوبی در حوزه میراث تاریخی باشد که در صورت تامین اعتبار آماده کاوش این مجموعه از سال آینده خواهیم بود.

گزارش از مسعود لاهوت

انتهای پیام/