مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل:

اوقاف اردبیل در سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی مشارکت می‌کند| احداث زائر سرای ۹ طبقه ای در سرعین

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل گفت: مشارکت در سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی منجر به تولید و اشتغال در مناطق مختلف این استان از اولویت‌های اوقاف است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حرف آور، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی ستوده در آستانه دهه وقف در مصاحبه با خبرنگاران افزود: استفاده از امکانات و ظرفیت های موجود از جمله موقوفات و رقبات برای اجرای طرح های مشارکتی با سایر دستگاه ها و بخش خصوصی در راستای تولید و ایجاد اشتغال از جمله اولویت های اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل است.

وی اظهار کرد: با اجرای طرح های سرمایه گذاری مشارکتی از جمله راه اندازی واحدهای تولیدی و صنعتی، توسعه زراعت و کشاورزی، پرورش آبزیان و توسعه باغ‌های میوه و دامداری در سطح موقوفات و رقبات مناطق مختلف استان علاوه بر افزایش قابل توجه درآمد موقوفات شاهد رونق تولید و اشتغالزایی خواهیم بود.

حجت الاسلام والمسلمین ستوده اجرای نیات واقفین، احیای بافت فرسوده و تاریخی موقوفات، سرمایه گذاری در تولید، تعیین تکلیف وضعیت موقوفات، تثبیت مالکیت و استفاده از ظرفیت های امامزادگان در راستای برنامه های فرهنگی را از جمله ۶ اولویت اصلی و سیاست اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل برشمرد.

وی انحراف در هزینه‌ها را بزرگترین خطر موقوفات دانست و بیان کرد: اجرای امینانه نیات واقفین باعث افزایش سرمایه اجتماعی و اعتماد مردم به اوقاف و امور خیریه شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل با بیان اینکه در سال‌های اخیر تلاش شده هر کجا امامزاده و بقاع وجود دارد احیاء و بازسازی شود، ادامه داد: احیا و بازسازی آغاباجی در کوچه شیشه گران، مسجد سرچشمه، سقاخانه حضرت ابوالفضل (ع) و حسینیه آقا میرزا محسن مجتهدی از جمله این اماکن است.

حجت‌الاسلام ستوده از وجود ۱۷۰ بقعه و امامزاده در نقاط مختلف استان اردبیل خبر داد و اضافه کرد: امامزادگان کارکردهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دارند و تلاش می‌شود در تمامی حوزه از ظرفیت‌های آنها به نحو احسن استفاده شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: استفاده از ظرفیت امامزادگان برای اجرای برنامه‌های فرهنگی و خروج از تصدی‌گری در دستور کار است و برای همین مرکزی به نام “افق” (مرکز اجتماعی، فرهنگی و قرآنی) راه اندازی شده و برنامه های مختلفی و متنوع با شکوهی در مناسبت های مختلف برگزار می کند.

وی تولید برق با استفاده از پنل خوشیدی، سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی و شیلات و ساخت و ساز با هدف افزایش در آمد موقوفات و هزینه آن طبق نیات واقفین، رونق تولید و اشتغال زایی برای جوانان را از دیگر اقدامات اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل ذکر کرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل گفت: زائر سرای ۹ طبقه ای در شهر سرعین احداث شده و پیشرفت فیزیکی خوبی دارد و تلاش می شود با تکمیل آن امسال به بهره برداری برسد.

او با بیان اینکه ۵۲ مدرسه و ۳۰ مرکز بهداشت در نقاط مختلف استان اردبیل موقوفه است، افزود: در سال های گذشته برخی زمین‌های موقوفه تبدیل به فضای سبز، مکان آموزشی و ورزشی و خیابان شده در حالی که وقف و موقوفه باید طبق نیات واقفین و در جای مناسب استفاده شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل اظهار کرد: با رایزنی های صورت گرفته موقوفه شیخ صفی الدین اردبیلی به نام بیدستان در قزوین برای اردبیل برگشت و موقوفه‌ای باتمان قلنج نیز بعد از ۶۰ سال تعیین تکلیف شد.

حجت‌الاسلام ستوده بیان کرد: اداره کل اوقاف و امور خیریه آماده همکاری و تعامل با ادارات راه و شهرسازی، شهرداری، بنیاد مسکن و میراث فرهنگی و گردشگری برای مشارکت در سرمایه گذاری و تعیین تکلیف وضعیت موقوفات است.

وی عدم مدیریت متمرکز و جزیره‌ای عمل کردن را از جمله مشکلات اوقاف و امور خیریه استان برشمرد و تصریح کرد: مدیریت متمرکز باعث پیشرفت، توسعه و زیباسازی شهر خواهد شد.

وی با بیان اینکه تعیین تکلیف و تثبیت مالکیت موقوفات از اولویت‌های اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل است، گفت: در سه سال اخیر ۹۸۳ سند مالکیت موقوفات در نقاط مختلف استان اخذ شده که موقوفه حاج مطمئن و هاشم خان با مساحت ۲۴۱ هکتار و ۶ دانگ قریه اراضی روستای خانقاه فولادلو به مساحت ۲۴۰ هکتار از جمله آنها است.

حجت الاسلام والمسلمین ستوده با تشریح اقدامات سه سال اخیر ادامه داد: یکهزار و ۵۷۶ بازدید میدانی از موقوفات و اخذ ۱۹۸ حکم به نفع اوقاف از مراجع قضایی از جمله اقدامات است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل با اشاره به استقبال مردم از مسابقات قرآنی، گفت: پارسال در مسابقات قرآنی اوقاف و امور خیریه ۳۷۵ نفر از استان اردبیل شرکت کرده بودند که این رقم امسال به هزار و ۱۱۷ نفر افزایش افت.

حجت‌الاسلام ستوده افزود: سال گذشته در مجموع ۲۵۷ هزار پرس غذای گرم و در ۶ ماهه اول سال جاری نیز بیش از ۱۶۰ پرس غذای گرم در مناسبت های مختلف توسط اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل توزیع شده است.

وی اظهار کرد: پارسال در مجموع پنج هزار و ۵۰۰ بسته معیشتی و در ۶ ماهه نخست امسال نیز ۲ هزارو ۸۰۰ بسته معیشتی در بین نیازمندان استان توزیع شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل در تمامی مسائل جامعه احساس مسئولیت می کند و همیشه و همه حال در کنار مردم است، اضافه کرد: تامین جهیزیه برای نوعروسان نیازمند، آزادی زندانیان و مشارکت در برگزاری برنامه های فرهنگی و خیرخواهانه از جمله آنها است.

حجت الاسلام ستوده ادامه داد: نمایشگاه مجموعه کارکردهای وقف از هفتم تا یازدهم مهرماه امسال در بقیه شیخ صفی الدین اردبیلی برگزار و در این نمایشگاه مشاوره های لازم حقوقی، بهره وری و فرهنگی وقف به علاقمندان ارایه خواهد شد.

وی سرمایه گذاری برای تولید کود کشاورزی، تولید برق با استفاده از پنل های خورشیدی، سرمایه گذاری در حوزه شیلات و پرورش و تولید انواع آبزیان و ماهی، احداث ۵۲ واحد محمد صالح و ساخت بازار را از برنامه های آینده اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل عنوان کرد.

انتهای پیام/