مانور هسته ای روسیه با حضور پوتین و شلیک موشک بالستیک برگزار شد

رزمایش نیروهای استراتژیک هسته ای روسیه با حضور پوتین و همزمان با رزمایش هسته ای ناتو برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حرف آور به نقل از الجزیره، همزمان با شلیک آزمایشی موشک بالستیک قاره پیما یارس به عنوان بخشی از تمرینات هسته‌ای روسیه از یک سایت پرتاب در شمال غرب این کشور، «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه از تمرین‌های نیروهای هسته‌ای استراتژیک این کشور بازدید کرد.

در این ارتباط، کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد که تمامی موشک‌های آزمایش شده در رزمایش هسته‌ای به اهداف تعیین شده خود رسیده اند.

ولادیمیر پوتین تمرین‌های نیروهای راهبردی هسته‌ای این کشور را که شامل پرتاب‌های چندگانه موشک‌های بالستیک و کروز بوده است، در بحبوحه تشدید تنش‌ها با غرب بر سر درگیری در اوکراین، رصد کرده است.

کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تحت رهبری ولادیمیر پوتین، یک جلسه آموزشی با نیروهای بازدارنده راهبردی زمینی، دریایی و هوایی برگزار شد و در آن پرتاب‌های عملی موشک‌های بالستیک و کروز انجام شد.»

«سرگئی شویگو»، وزیر دفاع روسیه نیز به پوتین گزارش داد که هدف از این رزمایش شبیه سازی یک «حمله هسته‌ای عظیم» توسط روسیه در تلافی به حمله هسته‌ای احتمالی به این کشور است.

این مانورها به دنبال هشدار پوتین در مورد آمادگی وی برای استفاده از همه ابزارهای موجود برای دفع حملات به خاک روسیه و با اشاره آشکار به زرادخانه‌های هسته‌ای این کشور برگزار شده است.

رسانه‌های دولتی روسیه نیز تصاویری از یک زیردریایی در حال آماده سازی پرتاب یک موشک بالستیک سینوا از دریای بارنتس در قطب شمال را منتشر کردند. این رزمایش همچنین شامل پرتاب موشک‌های آزمایشی از شبه جزیره کامچاتکا در خاور دور روسیه بود.

در بخشی از این رزمایش، بمب افکن‌های استراتژیک Tu-95 نیز موشک‌های کروز را به سمت اهداف تمرینی پرتاب کردند.

کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد که تمام وظایف تعیین شده برای این رزمایش انجام شده و تمام موشک‌هایی که آزمایش شده اند به اهداف تعیین شده خود رسیده اند.

رزمایش روسیه در حالی برگزار شد که ناتو تمرینات هسته‌ای سالانه خود را در شمال غربی اروپا برگزار می‌کرد که تا ۳۰ اکتبر ادامه خواهد داشت.

رزمایش ناتو که «ظهر ثابت قدم» نامیده می‌شود، شامل حدود ۶۰ هواپیما، از جمله بمب افکن‌های دوربرد B-52 و جت‌های جنگنده ایالات متحده با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای است.

مانورهای روسیه نیز شامل اجزای زمینی، دریایی و هوایی سه گانه هسته‌ای برای آموزش نیروهای هسته‌ای این کشور و نشان دادن آمادگی آنها برگزار می‌شود. چنین رزمایشی درست چند روز قبل از اعزام نیروهای روسیه به اوکراین برگزار شده بود.

فیلم‌های این رزمایش در رسانه‌های دولتی پس از آن منتشر شد که وزیردفاع روسیه با همتایان خود در سراسر جهان تماس تلفنی برقرار کرد و گفت که اوکراین در حال ساخت یک «بمب کثیف» است.

بمب کثیف یک بمب معمولی است که حاوی مواد رادیواکتیو، بیولوژیکی یا شیمیایی است و در یک انفجار منتشر می‌شود.

خود پوتین نیز روز چهارشنبه ادعای بمب کثیف را تکرار کرد و گفت: «ما از برنامه‌هایی برای استفاده از بمب کثیف و تحرکاتی از جانب اوکراین آگاه هستیم.»

در مقابل اوکراین این اتهامات را «پوچ» و «خطرناک» توصیف کرده و گفته است طرح این اعادها می‌تواند به تشدید تنش‌ها منجر شود.

از سوی دیگر، دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین هم با واقعی خواندن تهدید استفاده کی یف از «بمب کثیف» تاکید کرد که تصمیم گیری درباره باور کردن یا نکردن خطر ناشی از آن، برعهده کشورهای غربی است.

پسکوف گفت: این واقعیت که آنها (غربی‌ها) به اطلاعات طرف روسی اعتماد ندارد، به این معنا نیست که تهدید استفاده از یک بمب کثیف، دیگر احساس نشده و از بین می‌رود. تهدید همچنان به قوت خود باقی است. این اطلاعات توجه نمایندگان وزارت دفاع روسیه را جلب کرده و حالا به غربی‌ها بستگی دارد که بخواهند این تهدید را باور کنند یا نه.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه هم روز دوشنبه در اظهاراتی جداگانه به این نکته اشاره کرد که مسکو خود را آماده می‌کند تا موضوع استفاده احتمالی کی یف از بمب کثیف را در سازمان ملل متحد مطرح کند.

نگرانی‌های مسکو درباره این موضوع، در بحبوحه افزایش هراس‌ها بین مقامات و رسانه‌های غربی از وقوع جنگ اتمی در اوکراین مطرح شده است؛ در واقع بسیاری از رسانه‌ها و مقامات غربی به وضوح از دکترین روسیه درباره سلاح اتمی بی اطلاع بوده و یا به طور عامدانه درباره این موضوع دروغ پردازی می‌کنند. بر اساس دکترین روسیه، استفاده از سلاح اتمی بدون وجود تهدیدی ملموس علیه این کشور، ممنوع است.

انتهای پیام/