سه طرح سازگار با کم‌آبی در استان اردبیل در حال اجراست

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حرف آور، حمید فضایلی روز پنجشنبه در جلسه شورای مدیریت منابع آب استان افزود: در راستای سازگاری با کم آبی و حفاظت از منابع آب سه طرح مشترک شرکت آب منطقه ای و جهاد کشاورزی با عناوین تشکیل تشکل های آب بران، تحویل حجمی آب و پیاده سازی الگوی کشت […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حرف آور، حمید فضایلی روز پنجشنبه در جلسه شورای مدیریت منابع آب استان افزود: در راستای سازگاری با کم آبی و حفاظت از منابع آب سه طرح مشترک شرکت آب منطقه ای و جهاد کشاورزی با عناوین تشکیل تشکل های آب بران، تحویل حجمی آب و پیاده سازی الگوی کشت بهینه در حال اجرا است.

وی با اشاره به تغییر اقلیم و کاهش منابع آبی در استان نسبت به سال‌های گذشته افزود: در راستای مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی، در سال زراعی ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ در شبکه‌های آبیاری یامچی و قوری چای در مرکز استان و در شبکه آبیاری خداآفرین در شمال استان الگوی کشت به صورت منطقه ای پیاده می‌شود.

فضایلی ادامه داد: به دلیل فرسودگی و از بین رفتن سازه‌های کنترل جریان در آبگیرهای شبکه‌های آبیاری مغان، یامچی و سقزچی مرمت این تاسیسات در راستای پیاده سازی تحویل حجمی در دستور کار قرار گرفت و در این باره مرمت ۶۵ نقطه تحویل آب در شبکه مغان و ۲۰ نقطه تحویل آب در شبکه یامچی تا پایان فصل پائیز در دستور کار قرار دارد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه ای اردبیل از ابلاغ نظام‌نامه الگوی کشت محصولات کشاورزی در شبکه پایاب ارس، خداآفرین و سایر سدهای استان خبر داد و گفت: در سال آبی جدید تلاش بر این است تا از کشت‌های متفرقه و خارج از الگوی ارائه شده جلوگیری شود.

آورده رود ارس به کمتر از نیم مترمکعب رسیده است

فضائلی اظهار کرد: استان اردبیل همانند سایر مناطق کشور درگیر خشکسالی شدید بوده به طوری که در منطقه پارس آباد و بیله سوار ۲ مخزن اصلی ارس و خدافرین با کمترین ذخایر آبی روبرو هستند.

وی کاهش محسوس آورد رود ارس در نیم قرن اخیر را یادآور شد و گفت: آورده رود ارس به کمتر از نیم مترمکعب رسیده است که نشان می‌دهد کشاورزان و بهره برداران شمال استان در مصرف بهینه آب باید اهتمام جدی داشته باشند.

بر اساس آمارهای موجود استان اردبیل از نظر بارندگی در مقایسه با استان‌های واقع در شمالغرب کشور، شامل استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، زنجان که به لحاظ  اقلیمی در شرایط نسبتا مشابهی می‌باشند در جایگاه‌ چهارم قرار دارد.

انتهای پیام/