مهر مادرانه در ترازوی ایثار و نوعدوستی

هفته گذشته در یک فقره آتش سوزی تعمدی در شهرستان مشگین‌شهر که موجب جان باختن پنج نفر شد، فداکاری و نوعدوستی دو نفر از بانوان در نجات قربانیان این حادثه، حماسه‌ای را رقم زد و نشان داد که در جامعه ما، کفه مهر مادرانه در ترازوی ایثار، همچنان سنگین‌تر است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حرف آور به نقل از ایرنا، سه‌شنبه هفته گذشته در شهر آلنی از توابع شهرستان مشگین‌شهر مردی به علت اختلافات خانوادگی با همسرش اقدام به آتش زدن منزل با استفاده از بنزین و ریختن ماده شعله‌ور روی بخاری گازی کرد که در اثر آن تاکنون پنج نفر جان باختند.

در این حادثه تلخ ۲ دختر خردسال سه و هشت ساله به همراه مادر آنها دچار سوختگی شدید شده و جان باختند و ۶ نفر از همسایگان و پدر خانواده نیز که دچار سوختگی شده بودند، به مراکز درمانی اردبیل و تبریز انتقال یافتند.

مریم عیوضی زن همسایه و بانوی فداکاری که در جریان این رویداد هولناک خود را به آتش زده و قصد داشت جان ۲ دختر خردسال و مادر آنها را نجات دهد، دچار سوختگی شدید شده و برای درمان به مراکز درمانی تبریز اعزام شد ولی متاسفانه چند روز بعد به علت شدت جراحات ناشی از سوختگی جان باخت.

در جریان این حادثه ژیلا عباداللهی دیگر بانوی همسایه که با اقدام خود برای نجات مادر و دختران گرفتار در آتش، کلمه ایثار و نوعدوستی را با مهر مادری خود معنای دیگر بخشیده و به رغم زبانه کشیدن شعله‌های آتش، قصد داشت آنها را از هرم آتش برهاند، دچار سوختگی شدید شده و برای معالجه روانه مراکز درمانی تبریز شد.

متاسفانه این بانوی فداکار، نوعدوست و ایثارگر نیز پس از چند روز تحمل رنج و درد ناشی از سوختگی ، روز گذشته در اثر شدت جراحات جان خود را از دست داد و به همین علت، امروز مسئولان شهرستان مشگین‌‍شهر عزای عمومی اعلام کردند.

شهردار آلنی مشگین‌شهر شنبه این هفته گذشته در پی درگذشت مریم عیوضی یکی از ۲ زن همسایه جان باخته این رویداد تلخ اعلام کرد که با تصویب شورای اسلامی این شهر و در راستای ارج نهادن به مقام ایثار و فداکاری این مادر رشیده، بزودی یکی از معابر شهر آلنی به نام شهیده مریم عیوضی نامگذاری می‌شود.

علی قلی‌پور با ابراز تاسف از جان باختن پنج نفر در پی این حادثه و به خصوص فوت دو نفر از زنان ایثارگر و فداکار اعلام کرد که برای تجلیل از اقدام نوعدوستانه و فداکارانه دومین زن حادثه دیده، خیابان دیگری در شهر آلنی به نام شهیده ژیلا عباداللهی دیگر جانباخته این حادثه نامگذاری می‌شود.

وقوع اتفاق تلخ آتش زدن تعمدی منزل نیاز به کالبدشکافی و آسیب شناسی جدی دارد، ولی به رغم چهره خشن این اقدام، وجه دیگری از روحیات فداکارانه مردمان این خطه را عیان کرد و نشان داد که زنان فداکار، ایثارگر، نوعدوست و رشیده زیادی در جامعه حضور دارند که در بزنگاه‌های لازم، ظاهر می‌شوند و به کلمات مادر، زن، ایثار و نوعدوستی معنای دیگری می‌بخشند.

جان باختن این دو بانوی فداکار هر چند که در میان اخبار ریز و درشت این روزهای کشور مورد غفلت قرار گرفت، اما نمی‌توان شکوه فداکاری آنها را فراموش کرد چرا که نقش مادرانه و نوعدوستانه آنها فراتر از رویدادهاست.

استان اردبیل در چند سال اخیر به عنوان استانی خشن معرفی شده و در تعداد وقوع جرم نسبت به جمعیت خود، در راس استان‌های خشن کشور قرار گرفته است با این حال هنوز مطالعه دقیق و علمی برای بررسی علت این امر انجام نشده و کاستن از دامنه خشونت در استان نیازمند اقدامات اساسی است.

به رغم این وضعیت غیرقابل دفاع، در لایه لایه این جامعه، رخدادهایی مشابه اقدام این دو بانوی مشگین‌شهری در نجات مادر و دو کودک از میان زبانه‌های آتش و فداکردن جان خود برای نجات انسانی دیگر، وجود دارد که باید به عنوان مظاهر زیبایی از نوعدوستی، فداکاری و ایثار به جامعه معرفی شود.

اقداماتی از قبیل فداکاری این دو بانوی جانباخته، کمتر در رسانه‌ها برجسته شده و لازم است که به عنوان جلوه‌هایی از ایثار و نوعدوستی و به عنوان الگوی رفتاری مورد تجلیل قرار گیرد.

انتهای پیام/