استان اردبیل با کم آبی شدید مواجه است| هدررفت آب در شبکه آبیاری خداآفرین

به گزارش حرف آور، فراهم کاظمی آذر اظهار کرد: در سال‌های گذشته مدیریت مصرف آب در استان صورت نگرفته است و تلفات آب هم هر سال افزایش یافته و در شرایط فعلی راه جلوگیری از این روند، مصرف بهینه آب و راه اندازی سیستم‌های نوین آبیاری است. وی با بیان اینکه استان اردبیل با کم […]

به گزارش حرف آور، فراهم کاظمی آذر اظهار کرد: در سال‌های گذشته مدیریت مصرف آب در استان صورت نگرفته است و تلفات آب هم هر سال افزایش یافته و در شرایط فعلی راه جلوگیری از این روند، مصرف بهینه آب و راه اندازی سیستم‌های نوین آبیاری است.

وی با بیان اینکه استان اردبیل با کم آبی شدید مواجه است و با این محدودیت منابع آبی امکان توسعه سطح زیر کشت حتی با سیستم‌های نوین آبیاری وجود ندارد.

رئیس اداره بهره برداری و توسعه شبکه شرکت آب منطقه ای اردبیل با بیان اینکه در هر گونه تغییر الگوی کشت باید منابع آبی و محدودیت‌های آن مد نظر قرار گیرد، یادآورشد: عدم مصرف بهینه و تداوم هدررفت آب موجب کمبود منابع آب‌های زیرزمینی و نابودی آبخوان‌ها شده است.

کاظمی آذر با اشاره به هدررفت آب در شبکه آبیاری خداآفرین اظهار کرد: در شبکه آبیاری خداآفرین بحث الگوی کشت در دستور کار قرار گرفته و به صورت زون بندی (حوزه و منطقه) برنامه ریزی شده که با اجرای این طرح ضمن جلوگیری از تلفات آب و مدیریت بهینه آب، طرح الگوی کشت هم عملیاتی می شود.

وی در عین حال گفت: اگر سد قیزقلعه سی اجرا و تکمیل شود و از طرفی شبکه آبیاری خداآفرین هم راه بیفتد مشکل آبی منطقه برطرف می‌شود.

کاظمی آذر گفت: با راه اندازی شبکه آبیاری خداآفرین ۳۶ هزار هکتار اراضی کشاورزی زیر کشت آب می رود  اما هنوز تاسیسات تکمیل نشده و در حال حاضر از کانال مغان آب مورد نیاز کشاورزان تامین می شود.

وی بیان کرد: کشاورزان و بهره برداران واقعیت‌های کم آبی، محدودیت آب در استان و همچنین تکمیل نشدن تاسیسات آبی را قبول کنند و برای پایداری تولید و کشاورزی با نهادها و دستگاههای ذیربط همکاری کنند تا درآینده به مشکل کم آبی برخورد نکنیم.

رئیس اداره بهره برداری و توسعه شرکت مدیریت منابع آب استان اردبیل با بیان اینکه با این وضعیت کم آبی امکان کشت بهاره در منطقه مغان وجود ندارد، بیان کرد: با وجود اینکه شرکت آب منطقه ای اردبیل، اختصاص آب در ناحیه عمران دوم را محدود کرده ولی باز اختصاص آب با رعایت تمامی موارد به بهره بردارن انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اختصاص آب در ناحیه عمرانی دوم خداآفرین به شرطی صورت می‌گیرد که خارج از اراضی واگذار شده کشت انجام نشود و الگوی کشت هم رعایت شود.

انتهای پیام/