آزمایشگاه جامع سلامت بهداشت استان اردبیل بهره‌برداری شد

اردبیل- ایرنا- آزمایشگاه جامع سلامت بهداشت استان اردبیل روز پنجشنبه طی آیینی با حضور حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، جمعی از خیرین سلامت کشور و مسئولان استانی افتتاح شده و به بهره‌برداری رسید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حرف آور، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و دبیر خیرین سلامت کشور در این آیین گفت: خیرین سلامت طی ۹ سال گذشته بالغ بر ۱۱۰ هزار میلیارد ریال به بخش سلامت و درمان کشور کمک کرده‌اند.

حسینعلی شهریاری افزود: برای کمک به روند درمان و سلامت کشور، ۲ هزار و ۷۰۰ سازمان مردم‌نهاد و تشکل خیریه سلامت در کشور راه‌اندازی شده که همه آنها در جهت کاهش آلام مردم و تامین سلامت جامعه تلاش می‌کنند.

وی کاستن از درد جسمی مردم را بهترین نوع فعالیت خیریه عنوان کرد و ادامه داد: خانواده ابویی به عنوان یکی از ستاره‌های امور خیریه در حوزه سلامت، کار ارزشمندی در سطح کشور انجام می‌دهند و آثار کار خیرخواهانه آنها در همه جا دیده می‌شود.

آزمایشگاه جامع سلامت بهداشت استان اردبیل بهره‌برداری شد

استاندار اردبیل نیز در این آیین، کاستن از درد و آلام مردم را عالی‌ترین نوع از اقدامات خیریه دانست و گفت: خیرین سلامت در این مسیر گام بر می‌دارند و کار ارزشمند آنها همواره ماندگار خواهد بود.

سیدحامد عاملی با اشاره به عقب ماندگی تاریخی استان اردبیل به خصوص در حوزه زیر ساخت‌های سلامت و بهداشت و درمان افزود: این استان در همه شاخص‌های سلامت از متوسط کشوری عقب‌ بوده و برای رسیدن به متوسط کشوری نیازمند نیت و اقدام خیرخواهانه خیرین سلامت است.

وی اقدامات خیرین سلامت در استان اردبیل در دوره شیوع کرونا را قابل ستایش خواند و بیان کرد: طی ۲.۵ سال گذشته، خیرین سلامت بیش از ۹ هزار و ۸۳۰ میلیارد ریال کمک خیریه به مردم و بخش سلامت ارائه کردند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل نیز در این آیین با اشاره به آغاز فعالیت مجمع خیرین سلامت در این استان از حدود ۱۶ سال پیش گفت: این مجمع در همه حوزه‌های بهداشت، درمان و سلامت فعالیت دارد و خدمات شایانی را برای مداوای بیماران و تامین نیاز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی انجام داده است.

دکتر علی محمدیان اردی، آزمایشگاه جامع سلامت بهداشت اردبیل را مرکزی مجهز با خدمات کامل عنوان کرد و افزود: این مرکز به شکل الگویی برای کشور و با مشارکت خانواده ابویی مهریزی از خیرین سلامت کشور احداث شده است.

وی بیان کرد: استان اردبیل در زمینه تامین زیرساخت‌های سلامت به ویژه در بخش آزمایشگاهی و تشخیص بیماری‌ها به شدت عقب مانده و نیاز زیادی در این حوزه برای ارائه خدمات به مردم وجود دارد.

آزمایشگاه جامع سلامت بهداشت استان اردبیل بهره‌برداری شد

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشت و درمانی استان اردبیل و ناظر فنی این پروژه نیز در این آیین، نقش آزمایشگاه را در تشخیص انواع بیماری‌ها به خصوص بیماری‌های داخلی بسیار مهم خواند و گفت: این امر به خصوص در تشخیص بیماری‌های نوپدید بسیار حیاتی است.

دکتر علیرضا آقاجعفری افزود: نقش آزمایشگاه مجهز در تشخیص به موقع و جلوگیری از به دنیا آمدن کودکان با بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج، غربالگری این گونه بیماران بعد از تولد، تشخیص به موقع بسیاری از بیماران و نیز ارائه خدمات درمانی مناسب و به موقع به بیماران دارای پرفشاری خون و دیابت بسیار حیاتی است.

وی بیان کرد: هر کدام از مراکز بهداشت شهرستان‌های استان اردبیل یک آزمایشگاه دارند و علاوه بر این ۶۴ مرکز آزمایشگاهی کوچک در استان فعال است که همه آنها توان فنی، تجهیزات و نیروی انسانی کافی برای ارائه خدمات تشخیصی و آزمایشگاهی برای همه مراجعان را ندارند ولی با راه‌اندازی این مرکز، مشکل آنها نیز حل شده است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشت و درمانی استان اردبیل، راه‌اندازی آزمایشگاه جامع سلامت بهداشت اردبیل را موجب فراهم شدن بستر برای ایجاد شبکه آزمایشگاهی در این استان عنوان کرد و گفت: پس از این، هر آزمایشی که در سطح استان نیاز باشد، توسط هر مرکز آزمایشگاهی در سطح استان قابل دریافت بوده و توسط آزمایشگاه‌های تخصصی در این مرکز انجام خواهد شد.

وی بیان کرد: با افتتاح این آزمایشگاه، کل استان اردبیل تحت پوشش شبکه آزمایشگاهی قرار گرفته و عدالت در دسترسی به خدمات آزمایشگاهی به شکل عملی در همه نقاط استان برقرار شده است.

دکتر آقاجعفری این آزمایشگاه را چهارمین آزمایشگاه جامع راه‌اندازی شده در سطح کشور عنوان کرده و صرفه‌جویی در هزینه و زمان و نیز افزایش سرعت پاسخ دهی به همراه خطرسنجی شیوع برخی بیماری‌های پرشمار و نوپدید را از جمله آثار مثبت راه‌اندازی این مرکز ذکر کرد.

آزمایشگاه جامع سلامت بهداشت استان اردبیل بهره‌برداری شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حرف آور، ساختمان آزمایشگاه جامع سلامت بهداشت اردبیل به مساحت یک هزار و ۷۰۰ متر مربع و با صرف ۲۰۰ میلیارد ریال توسط خانواده ابویی مهریزی از خیرین سلامت کشور احداث شده و بر تجهیز آن نیز بالغ بر ۸۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

به گفته مسئولان بهداشت و درمان استان اردبیل، در این آزمایشگاه، کلیه آزمایش‌های حاکمیتی در بحث ازدواج، غربالگری نوزادان و بیماری‌های خونی و آزمایش کنترل کیفی آب و فاضلاب، آزمایش سل، تشخیص مولکولی انجام می شود.

همچنین این آزمایشگاه، دارای بخش سرولوژی، میکروبیولوژی، آلکالوئید و هورمون بوده و داده‌های فنی و تشخیصی آن به صورت الکترونیک در دسترس مراکز درمانی قرار دارد.

انتهای پیام/

منبع