ضرورت غربالگری نوزادان از نظر بیماری کم کاری تیروئید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حرف آور از اردبیل و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، محمد جعفرزاده، در این خصوص اظهار کرد: با توجه به اهمیت و نقش غده تیروئید در بدن و همچنین شیوع بالای اختلالات عملکرد این غده، روز ۲۵ می، مصادف با ۴ خرداد، توسط فدراسیون بین‌المللی تیروئید […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حرف آور از اردبیل و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، محمد جعفرزاده، در این خصوص اظهار کرد: با توجه به اهمیت و نقش غده تیروئید در بدن و همچنین شیوع بالای اختلالات عملکرد این غده، روز ۲۵ می، مصادف با ۴ خرداد، توسط فدراسیون بین‌المللی تیروئید به‌عنوان «روز جهانی تیروئید» نامگذاری شده است.

وی افزود: هدف از این مناسبت سالانه، ارتقاء آگاهی و شناخت مردم در خصوص عملکرد و اهمیت غده تیرویید و همچنین نقش تشخیص زودرس در پیشگیری از بروز اختلالات ناشی از اختلال عملکرد این غده در بدن است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، بیان داشت: هورمون‌های غده تیروئید تأثیر قابل توجهی بر سلامت افراد دارد و تیروئید موجب تنظیم سوخت و ساز بدن می‌شود.

جعفرزاده با اشاره به اینکه ید یکی از ریزمغذی‌های مهم برای تولید هورمون های تیروئید است، تصریح کرد: کمبود ید در رژیم غذایی روزانه، می‌تواند باعث بروز  بیماری‌های مهمی از جمله گواتر (بزرگ ‌شدن غده تیروئید)، کم‌کاری تیروئید، کوتاهی قد و عقب‌ماندگی ذهنی شود.

رئیس مرکز بهداشت استان اردبیل خاطرنشان کرد: یکی از بیماری‌های مرتبط با این غده، کم‌کاری مادرزادی تیروئید نوزادان یا همان هیپوتیروئیدی است که می‌توان با انجام یک آزمایش ساده از کف پای نوزاد در ۳ تا ۵ روزگی تشخیص داد، اما اگر این آزمایش در اوایل زندگی نوزاد انجام نشود و نوزاد مبتلا به این بیماری، تشخیص داده نشود یا درمان مناسب صورت نگیرد، فرد دچار عوارضی از جمله ناتوانی ذهنی، کم شنوایی، ناشنوایی و … خواهد شد.

جعفرزاده ضمن تاکید بر اهمیت غربالگری اضافه کرد: خوشبختانه مراکز منتخب در کلیه نقاط استان، آمادگی ارائه خدمت در این خصوص را دارند و  این برنامه یکی از موفق ترین برنامه‌های اجرا شده در سیستم بهداشتی درمانی کشور و استان محسوب شده و علاوه بر غربالگری نوزادان، کلیه موارد شناسایی شده مورد مراقبت قرار گرفته و پیگیری درمان موارد ابتلا توسط پرسنل بهداشتی انجام می‌گیرد. 

وی تاکید کرد: امیدواریم با افزایش آگاهی مردم عزیز در خصوص تیروئید و همچنین غربالگری و شناسایی زودهنگام اختلالات آن، از بروز عوارض این بیماری پیشگیری و گامی موثر در افزایش سلامت عموم مردم عزیز برداشته شود.

پایان پیام/۳۷۲۷/





منبع