طرح استیضاح ترامپ تصویب شد

مجلس نمایندگان آمریکا در یک رای‌گیری تاریخی استیضاح رئیس‌جمهور این کشور را به تصویب رساند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حرف آور، مجلس نمایندگان آمریکا در نشست امروز در مورد دو بند استیضاح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور رای‌گیری کرد. مجلس نمایندگان که در تسخیر اکثریت دموکرات است، در یک رای‌گیری استیضاح ترامپ را به تصویب رساند.

به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر اعضای جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا در ابتدای نشست در تصویب طرح پیشنهادی خود برای تعویق بررسی بند‌های محاکمه پارلمانی دونالد ترامپ ناکام مانند.

ترامپ امروز در توئیتی در واکنش به جلسه امروز درباره استیضاح خود ادعا کرد کار اشتباهی انجام نداده و خواست برایش دعا کنند! او به سوء استفاده از قدرت و مانع تراشی در برابر اقدامات کنگره متهم است.

دموکرات‌ها از نخستین روز‌های حضور ترامپ در کاخ سفید مصمم بودند با استیضاح وی، قدرت را از دستش خارج کنند و افشاگری مقام امنیتی آمریکا در مورد تماس تلفنی دونالد ترامپ با «ولادیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین این موقعیت را در اختیار آنان گذاشت.

جیم مک گاورن، رئیس کمیته مقررات در مجلس نمایندگان آمریکا پیش از این در نشست مجلس برای رای گیری استیضاح ترامپ گفت: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با رفتار‌ها و موضع گیری‌های خود دموکراسی در کشور را تهدید می‌کند.

گاورن افزود: اقدام ما برای محاکمه پارلمانی ترامپ با هدف حمایت از کشور و دموکراسی صورت می‌گیرد. ما به عمد به دنبال مقابله با ترامپ یا هر فرد دیگری که در ریاست جمهوری باشد، نیستیم، بلکه هدف ما حمایت از دموکراسی است.

پلوسی: ترامپ گزینه دیگری جز استیضاح برای ما باقی نگذاشته است

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در این نشست گفت: با کمال اندوه تلاش هایمان را برای استیضاح ترامپ آغاز کرده ایم، زیرا رئیس جمهور گزینه دیگری را برابر ما قرار نداده است.

پلوسی افزود: عدالت در کشور باید برای همه باشد و نقش ما نیز دفاع از قانون اساسی است. دونالد ترامپ قانون اساسی را نقض کرده است و تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا به شمار می‌رود.

مجلس نمایندگان آمریکا طرح استیضاح ترامپ را تصویب کرد

مجلس نمایندگان آمریکا سرانجام بامداد روز پنجشنبه طرح استیضاح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور را با اکثریت آراء تصویب کرد.

ترامپ پس از بیل کلینتون (چهل‌ودومین رئیس‌جمهور) و اندرو جانسون (هفدهمین رئیس‌جمهور)، سومین رئیس‌جمهور آمریکاست که طرح استیضاح او در مجلس نمایندگان تصویب می‌شود.

ترامپ با دو اتهام «سوء استفاده از قدرت» و «کارشکنی در کار کنگره»، استیضاح می‌شود.

مجلس نمایندگان با ۲۳۰ رای مثبت در برابر ۱۹۷ رای منفی برای اتهام اول و ۲۲۹ در برابر ۱۹۸ برای اتهام دوم، طرح استیضاح و محاکمه ترامپ در مجلس سنا را تصویب کرد.

با تصویب طرح استیضاح، مجلس سنا به‌زودی جلسه محاکمه دونالد ترامپ را برگزار می‌کند. برکناری ترامپ از قدرت، نیازمند دوسوم آرای نمایندگان سنا است.

تاکنون هیچ رئیس‌جمهوری در آمریکا از طریق استیضاح و محاکمه در سنا برکنار نشده است. مخالفان کلینتون و جانسون نیز نتوانستند آرای لازمِ دوسوم سناتورها را برای برکناری آنها جمع کنند.

با توجه به اینکه سناتورهای جمهوری‌خواه و هم‌حزبی‌های ترامپ، اکثریت مجلس سنا را تشکیل می‌دهند، برکناری او از ریاست‌جمهوری امری بعید به نظر می‌رسد.

واکنش‌ها به تصویب طرح استیضاح ترامپ

جو بایدن، معاون باراک اوباما و نامزد پیشتاز دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهور سال ۲۰۲۰ آمریکا در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: ترامپ از قدرتش سو استفاده و سوگندی که خورده بود را نقض کرد. او به ملت ما خیانت کرد. این یک لحظه خاص در تاریخ کشور ماست، با این حال در آمریکا هیچ کس بالاتر از قانون نیست حتی رئیس جمهور!

دونالد ترامپ در نخستین واکنش به تصویب طرح استیضاحش از سوی مجلس نمایندگان آمریکا گفت: تک تک نمایندگان جمهوریخواه در حمایت از من، مخالفت خود را با طرح دموکرات‌ها نشان دادند، چیزی نزدیک به ۲۰۰ نماینده با این طرح مخالفت کردند. علاوه بر تمامی نمایندگان جمهوریخواه، ۳ نماینده دموکرات هم در حمایت از من رای داده اند.

انتهای پیام/