ثبت ملی شیوه پخت ۵ غذای سنتی اردبیل در دستور کار است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حرف آور، نادر فلاحی با اعلام این خبر تصریح کرد: این غذاها شامل قورقا، نخود قورماسی، خینگل، خشیل و ایمام آشی است. او افزود: با توجه به اینکه ثبت ملی منجر به تثبیت اصالت جغرافیای تهیه یک غذا و معرفی آداب و رسوم و سنت های پیرامون آن است، پرونده […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حرف آور، نادر فلاحی با اعلام این خبر تصریح کرد: این غذاها شامل قورقا، نخود قورماسی، خینگل، خشیل و ایمام آشی است.

او افزود: با توجه به اینکه ثبت ملی منجر به تثبیت اصالت جغرافیای تهیه یک غذا و معرفی آداب و رسوم و سنت های پیرامون آن است، پرونده برخی غذاها تکمیل شده و مابقی نیز در دست تهیه است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اظهار کرد: تاکنون شیوه پخت برخی غذاها به ثبت رسیده و این مهم زمینه‌ساز معرفی غذا در سطح ملی و بین الملل شده است.

فلاحی اضافه کرد: شیوه پخت و تهیه پیچاق قیمه، فطیر مشگین شهر، قره حالوا، کته، بال قیماق، باسترما پلو، شکلات رسته، شیرینی سه گوش، هدیک آشی و قوروت به ثبت ملی رسیده است.

او با اشاره به ثبت شیوه تزئین تخم مرغ عید با عنوان بایرام یورماتسی افزود: علاوه بر این در تمامی جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی جاذبه‌های گردشگری غذا معرفی می‌شود که برجسته ترین آن جشنواره آش و غذاهای سنتی شهرستان نیر است.

انتهای پیام/