مردان اقتصادی بهارستان یازدهم

نگاهی به نام های برآمده از صندوق های رای برای مجلس یازدهم، حکایتگر حضور چهره های موثری در حوزه اقتصادی و نیز بخش های مرتبط با این حوزه است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حرف آور به نقل از بازار- مصطفی محمدی؛ هرچند نتایج رسمی و نهایی انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به طور کامل اعلام نشده است، اما نگاهی به نتایج غیر رسمی، نشانگر حضور چهره های موثری از عرصه اقتصاد در بهارستان آینده است.

نگاهی به نام های برآمده از صندوق های رای برای مجلس یازدهم، حکایتگر حضور چهره های موثری در حوزه اقتصادی و نیز بخش های مرتبط با آن است. حداقل ماجرا این است که در حوزه اقتصاد و بازار می توان مدعی بود که مجلس آینده، کاستی خاصی ندارد و چه بسا حضور نام ها و نشانه های آشنا با اقتصاد؛ بتواند عملکرد موفقی را در این باره در مجلس آتی به ثبت برساند.

محمد باقر قالیباف به عنوان سرلیست شهر تهران، هر چند چهره ای کاملا اقتصادی نیست، اما سوابق اجرایی و تحصیلاتش نیز با این حوزه غریبه نیست.

در واقع اگر او را مهم ترین گزینه ریاست مجلس شورای اسلامی بدانیم، نزدیک ترین رئیس مجلس به حوزه اجرایی و اقتصادی و عمرانی خواهد بود.

لیست تهران همچنین چهره هایی همانند الیاس نادران (دکترای اقتصاد، دانشگاه کلرمون فرانسه، نماینده مجلس در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم)، روح‌الله ایزدخواه (مدرس اقتصاد دانشگاه)، رضا تقی‌پور (وزیر ارتباط و فناوری اطلاعات در دولت دهم، دکترای علوم پیشرفته مدیریت از دانشگاه بُردوی فرانسه، عضو و سخنگوی دوره چهارم شورای اسلامی شهر تهران)، مجتبی توانگر (کارشناسی ارشد اقتصاد انرژی)، و سید احسان خاندوزی (دکترای اقتصاد دانشگاه علوم و تحقیقات و مدیرکل اقتصادی سابق مرکز پژوهشهای مجلس) را نیز دارد که هر کدام در حوزه اقتصاد می توانند حرف هایی برای گفتن داشته باشند.

یکی از مهمترین اتفاقات در حوزه اقتصادی که برای مجلس یازدهم رخ داده است، حضور سید شمس الدین حسینی، وزیر اقتصاد دولت دهم و معروف به مرد شماره اول هدفمندی یارانه ها، به عنوان نماینده رامسر و تنکابن است که از هم اکنون به عنوان یکی از گزینه های اصلی کمیسیون اقتصاد و یا کمیسیون بودجه مطرح است.

او مدرک دکترای اقتصاد در بخش عمومی و بین‌الملل از واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد دارد.

کمال علیپور خنکداری، نماینده منتخب قائم شهر برای دوره بعدی مجلس است که از سوابق اقتصادی و نیز عمرانی در شهرداری تهران و نیز کمیسیون عمران دوره نهم مجلس برخوردار است.

همچنین در کمی این سوتر و در استان گیلان هم، گزینه هایی همانند احمد دنیا مالی از انزلی و سید کاظم دلخوش از صومعه سرا وارد مجلس شده اند که این گزینه ها هم سودای حضور در هیات رئیسه کمیسیونهایی همچون اقتصاد و عمران را در سر خواهند پرورد.

دلخوش همواره در هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس در ادوار نمایندگی اش حضور داشته است.

از استان گلستان هم گزینه ای همچون رحمت الله نوروزی در مجلس حضور دارد که البته تخصص وی در حوزه کشاورزی است و عضو این کمیسیون در دوره فعلی نهم مجلس بوده است.

علی نیکزاد وزیر مسکن و شهرسازی دولت دهم نیز با رایی چشمگیر از اردبیل وارد مجلس شده است.

او نیز از هم اکنون یکی از گزینه های کمیسیون عمران و احتمالا گزینه ای مهم برای رقابت برای ریاست مجلس خواهد بود.

البته شهروندان اردبیلی صدیف بدری را هم راهی مجلس کرده اند که او هم در حوزه های اقتصادی و عمرانی حرفهایی جدی برای گفتن دارد. حضور عباس جهانگیرزاده به عنوان نماینده پارس آباد هم بر غنای اقتصادی نمایندگان استان اردبیل افزوده است.

محمد مهدی مفتح، برای چندمین بار وارد مجلس شده است و این نماینده تویسرکان، همچنان در حوزه بودجه ریزی یکی از اصلی ترین و کلیدی ترین گزینه های مجلس آینده خواهد بود.

علی اکبر کریمی، اقتصاددان، و نماینده منتخب مردم اراک برای مجلس است. وی در دوره فعلی نیز در کمیسیون اقتصادی عضو بوده و ریاست فراکسیون صادرات را بر عهده دارد.

کریمی  همان نماینده ای است که در نطقی تامل‌برانگیز در صحن مجلس از فساد در صندوق ذخیره فرهنگیان و طرح تحقیق و تفحص از این صندوق خبر داد و اعلام کرد منشأ مشکلات در شرکت ماشین سازی اراک نیز انتصاب یکی از نزدیکان وزیر آموزش و پرورش وقت است.

غلامرضا تاجگردون، اقتصاددان و مدرس دانشگاه ایرانی است، که سومین دوره نمایندگی اش را در مجلس یازدهم سپری خواهد کرد و احتمالا از گزینه های مطرح برای ریاست کمیسیون بودجه نیز محسوب می شود.

عبدالرضا مصری، با دکترای زمین شناسی، نماینده کرمانشاه در مجلس آتی نیز خواهد بود. سابقه حضورش در کمیته امداد و وزارت رفاه دولت دهم، او را  به عنوان یکی از نمایندگان دغدغه مند در حوزه اقتصادی مطرح کرده است.

تداوم حضور محمد رضا پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصاد در چند سال از مجلس فعلی، یعنی حضور یک گزینه قدرتمند در برابر دیگر گزینه های ریاست کمیسیون اقتصادی. وی از فعالیت و متخصصین بازار سرمایه ایران نیز هست.

از شهر قم نیز علیرضا زاکانی و احمد امیرآبادی از نمایندگانی خواهند بود که در زمینه اقتصاد و بودجه حرفهایی برای گفتن خواهند داشت.

در همین اندازه ها، از تاکستان نیز، رجب رحمانی بار دیگر یکی از اعضای کمیسیون بودجه خواهد بود.

جعفر قادری، بعد از یک دوره از غیبت در مجلس، بار دیگر منتخب مردم شیراز شده است.

او یکی از اعضای کمیسیون بودجه مجلس بوده و در حوزه های اقتصادی هم پی گیرهای جدی در طرح ها و لوایح داشته است.

محسن زنگنه، منتخب تربت حیدریه نیز دکترای اقتصاد اسلامی دانشگاه شریف دارد. وی در زمینه های بانکداری اسلامی و موضوعاتی از این دست، احتمالا برنامه ها و طرح هایی برای مجلس خواهد داشت.

حسین خسروی اسفزار، منتخب بیرجندیها هم در حوزه علوم کشاورزی تخصص دارد و در این حوزه می تواند یکی از گزینه های مهم مجلس باشد.

حسین بامیری، دکترای اقتصاد نیز از لردگان راهی مجلس یازدهم شده است. وی سوابق اجرایی همانند رایزنی اقتصادی کشورمان در چند کشور همانند هندستان و قزاقستان را در کارنامه خود دارد.

از شاهین شهر، همچنان حسینعلی حاجی دلیگانی، در کمیسیون برنامه و بودجه حضور خواهد داشت.

علاوه بر این، گزینه های دیگری نیز قطعا در مجلس حضور دارند که باید شناخت بیشتری از آنها به دست آورد تا درباره میزان اثرگذاری آنها در حوزه اقتصاد سخن گفت.