تا قبل از اردیبهشت منتظر واکسن ایرانی نباشید

خرید واکسن کرونا لنگ تامین ارز بانک مرکزی | ۵۲ میلیون دلار برای خرید ۱۶ میلیون واکسن

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می‌گوید که برای تامین ۱۶ میلیون دوز واکسن باید ۵۲ میلیون دلار به حساب سازمان بهداشت جهانی واریز شود اما شاهد تعلل بانک مرکزی در تامین این ارزها هستیم.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری حرف آور به نقل از بازار؛ همه گیری ویروس کرونا و آسیب‌های اقتصادی ناشی از این پاندمی اهمیت بودجه بخش بهداشت و درمان را مهم تر از هر زمانی کرده است. بر اساس آنچه معاون رئیس‌جمهور  اعلام کرده بودجه بخش بهداشت و درمان اعلام کرده از ۳۴هزار میلیارد تومان به ۷۷هزار میلیارد تومان افزایش یافت و بخش تملک رشد ۲۰درصدی داشته که برای ساخت بیمارستان مصرف خواهد شد.

همچنین به دلیل شیوع کرونا استخدام ۵۳ هزار نیروی جدید برای کادر جدید در نظر گرفته شده است و یارانه واکسن، دارو و شیرخشک در بودجه ۱۴۰۰، ۲۰۹درصد رشد داشته است.

این ارقام در شرایطی در بودجه ۱۴۰۰ دیده می‌شود که دولت در ماه‌های گذشته عملکرد ضعیفی را در این حوزه از خود به جای گذاشته و به گفته حسینعلی شهریاری رییس کمیسیون بهداشت و درمان منابع بودجه ای در بیشتر موارد محقق نشده است.

او به بازار می‌گوید: بر اساس فرمان رهبری قرار بود که یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی به بخش بهداشت و درمان برای مقابله با کرونا  اختصاص پیدا کرد اما تنها ۶۰ درصد آن اختصاص یافته است.

اما در شرایطی ۴۰ درصد بودجه در نظر گرفته شده از منابع صندوق توسعه ملی تا کنون محقق نشده که کشورهای مختلف منابع عظیمی را برای مقابله با این ویروس و کشف واکسن کرونا هزینه کرده‌اند.

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس حالا نگران است که خرید و واردات واکسن کرونا هم به سرنوشت واکسن آنفولانزا دچار شود.

او می‌گوید: ترکیه از هفته آینده واکیسناسیون را شروع خواهد کرد و عراق هم به دنبال خرید و واکسیناسیون است. اما بانک مرکزی در تامین ارز مورد نیاز برای خرید این واکسن همچنان تعلل می‌کند.

آنگونه که از گفته‌های شهریاری برمی آید، سازمان بهداشت جهانی(کواکس) سهمیه ای را برای ۳۱ کشور تعیین کرده است که بر اساس آن ایران قرار است ۱۶ میلیون دوز واکسن کرونا دریافت کند. البته برای خرید آنها باید ۵۲ میلیون دلار پرداخت کند که هنوز این اتفاق از طرف بانک مرکزی صورت نگرفته است.

او که امیدی به کشف واکسن کرونای ایرانی تا قبل از اردیبهشت سال ۱۴۰۰ ندارد، حالا هشدار می‌دهد که اگر تامین ارز به موقع صورت نگیرد، اتفاقی که در واردات واکسن آنفولانزا رخ داد این بار در واکسن کرونا اتفاق خواهد افتاد.

یک دهم سال‌های قبل واکسن آنفولانزا وارد کردیم

 جالب است که بدانید همه ساله چیزی حدود ۴ تا ۵ میلیون دوز واکسن آنفولانزا در قبل از شروع فصل سرما وارد کشور می‌شده اما فاضلی عضو کمیسیون بهداشت و درمان به بازار می‌گوید: امسال تنها ۵۰۰ هزار دوز واکسن وارد کشور شد. البته آن هم درست زمانی که کار از کار گذشته بود و عملا توزیع و تزریق آن فایده ای نداشت.

 او میزان واردات واکسن آنفولانزا در سال های گذشته را ۵ میلیون دوز اعلام کرد و گفت: در واقع در سالی که به دلیل همه گیری ویروس کرونا توزیع این واکسن اهمیت بالایی را داشت و باید میزان واردات و توزیع آن را نسبت به سنوات گذشته افزایش می‌دادیم، دولت بدترین عملکرد را از خود نشان داد و یک دهم سال‌های قبل واکسن تامین کردیم.

بانک‌ها به دنبال ایجاد شعب لوکس در شمال تهران 
به گزارش بازار معمولا در چنین مواقعی  نهادهای اقتصادی مانند بانک ها که برای تبلیغات خود مسئولیت های اجتماعی  تعریف می کنند، پا پیش گذاشته و بخشی از هزینه ها را برای افراد  کم بضاعت و بی بضاعت  متقبل می شود در همین باره  رییس کمیسیون بهداشت و درمان می‌گوید: در سایر کشورها نظام پولی و مالی به واسطه مسئولیت های اجتماعی خود معمولا از این بخش چه در زمینه ساخت بیمارستان و چه در داروسازی و کشف واکسن حمایت های گسترده ای را از بخش بهداشت و درمان انجام می دهند. این در حالی است که بانک ها در کشور ما حتی به الزامات قانونی که موظف به پرداخت آنها هستند هم پایبند نبوده و بیشتر به دنبال ایجاد شعب شیک و لوکس در نقاط شمالی تهران هستند.