در ۶ ماهه سال گذشته؛

کشتار دام و طیور در اردبیل ۳۰ درصد کاهش یافت

رییس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل گفت: کشتار دام و طیور در ۶ ماهه سال گذشته ۳۰ درصد کاهش یافت و جمعیت مولد دامی در معرض آسیب جدی قرار گرفت.

نوبخت اژدری در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی حرف آور، اظهار کرد: بعد از آزادسازی ارز ترجیحی صنعت دامپروری و مرغداری بیشترین خسارت را دید به طوری که تا اسفند سال گذشته ما نوساناتی را در عرصه تولید این بخش شاهد بودیم و تولیدکنندگان به دلیل نبود سرمایه در گردش قادر به ادامه فعالیت نبودند.

وی تصریح کرد: ۶۰ درصد مرغداری های استان درخواست سرمایه در گردش کرده بودند که به دلیل محدودیت منابع امکان پرداخت تسهیلات برای آنها وجود نداشته است.

۶۲۸ واحد دامداری صنعتی در استان داریم

رییس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل گفت: پرداختی های بانک عامل نیز برای این واحدها ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومان بوده که حتی قادر به تأمین نهاده های دامی و مرغداری ها نشدند و به معنای واقعی بخش عظیمی از ظرفیت تولید ما به تعطیلی کشیده شد.

اژدری افزود: کشتار دام و طیور در ۶ ماهه سال گذشته ۳۰ درصد کاهش یافت و جمعیت مولد دامی در معرض آسیب جدی قرار گرفت.

وی جمعیت دامی استان را ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار رأس اعلام کرد و ادامه داد: ۶۲۸ واحد دامداری صنعتی در استان داریم که ۱۴۲ هزار رأس دام را نگهداری می کنند.

اژدری در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه در گردش برای این واحدها نیاز بود که بخشی از آنها تأمین شده و شاهد پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش برای این واحدها بودیم.

۵۶۰ رأس دام سبک و ۵۰ رأس دام سنگین روزانه کشتار می شود

وی اضافه کرد: ۲۵ درصد واحدها امکان بازگشت دوباره به چرخه تولید را نداشتند و به همین خاطر ظرفیت تولید کاهش یافته و در حال حاضر ۵۶۰ رأس دام سبک و ۵۰ رأس دام سنگین روزانه کشتار می شود که بخش عظیمی از آن به سایر مناطق ارسال می شود.

اژدری به فعالیت یک هزار و ۷۰۰ مجموعه نیمه صنعتی در روستاها اشاره کرد و ادامه داد: بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش برای این واحدها نیاز است تا بتوانند سر پا ایستاده و در عرصه تولید حضور داشته باشند.

وی بیان کرد: تلاش ما بر این است تا با همکاری بانک عامل در کنار تأمین این نیازمندی ها، نسبت به فعالیت و راه اندازی کارخانه تولید خوراک دام و طیور نیز اقدامات هماهنگ و مناسبی را انجام دهیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل به تولید علوفه نیز اشاره کرد و گفت: به دنبال خشکسالی تولید علوفه با کم رغبتی کشاورزان روبه رو شده ولی سعی بر این است تا زراعت علوفه همچنان مورد حمایت قرار گیرد.

انتهای پیام/