نگران اما امیدوار

با وجود گذشته چهاردهه از انقلاب اسلامی دولتها هنوز در گرفتن تصمیمات راهبردی و مشکل گشا گام اساسی برنداشته اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حرف آور،فعالان بخش خصوصی و بویژه مردم در سال ۱۳۹۷ سال صعب العبور و ناهمواری طی کردند. بطوریکه با بازگشت تحریم ها و بی تدبیری و خود تحریمی مسئولان که مصداق آن تصمیمات عجولانه و صدور بخشنامه های خلق الساعه، متناقض و شتاب زده بود که روند اثرگذاری تحریم ها را تشدید کرد. گرچه پیش تر در سال ۱۳۹۱ قیمت ارز و کالاهای عمومی رشد فزاینده ای طی کرد و به سقوط شدید شاخص های اقتصادی انجامید ولی تغییرات سیاسی و جابجایی قدرت در سال۱۳۹۲ در سطح قوه مجریه، باعث شد تا حرکت به سوی ثبات اقتصادی تسریع شود و در آن برهه بعضی از فعالان بخش خصوصی حرکت مسیر کلان اقتصادی را مثبت ارزیابی و به تعبیری عبور از بحران نامیدند.

اتفاقات و چالش هایی که اکنون اقتصاد ایران را تهدید می کند بدون تردید بی شباهت به سال ۱۳۹۱ نیست بلکه این چالش ها در قیاس با سال ۱۳۹۱ با قدرت، شتاب بیشتری اقتصاد ایران را تهدید
می کند و بی مبالاتی و سهل انگاری در قبال چنین چالش هایی قطعا می تواند مسیر حرکت اقتصاد کلان کشور را با نابسامانی اسفباری روبرو سازد. بررسی سیر اقتصاد ایران در این دوره زمانی نشان دهنده فقر سیاستگذاری و فقدان نهادهای توسعه نگر است که اقتصاد کشور و به تبع آن تحولات اجتماعی این چنین در مقابل هر کنشی، واکنشی غیرپویا نشان می دهد. البته نگارنده در سال های اخیر برعدم وجود چنین نهادها و غفلت در سیاستگذاری اقتصادی هشدار داده ام، باید اذعان کرد طی ۴ دهه اخیر با وجود آنکه در برهه ای نوری بر فضای مه آلود اقتصاد ایران تابیده شده ولی این نور کم سو، کم اثر و البته پرنوسان بوده است. اما آنچه که فعالان بخش خصوصی را نگران می کند این است دولتی که در قیاس با سلف خویش ادعای بهبود محیط کسب و کار و ثبات و توجه به بخش خصوصی است در عین ناباوری با کنش و رفتارهای متناقض و بی تدبیری در مقابل بسیاری از مطالبات بخش خصوصی شانه خالی کرد. از تدوین برنامه های توسعه ای غافل ماند و آنقدر در انتخاب اقتصاد بازار آزاد و دولتی سرگردان و بی تصمیم ماند که در نهایت به سوی اقتصاد کوپنی و توزیعی و رانت زا تمایل نشان داد.

با وجود گذشته چهاردهه از انقلاب اسلامی دولتها هنوز در گرفتن تصمیمات راهبردی و مشکل گشا گام اساسی برنداشته اند، سال ۱۳۹۸ برای اقتصاد ایران پر مخاطره خواهد بود سالی که می توان با وجود نگرانی ها، امیدوار بود در سالی با وجود تهدیدهای پیش رو می توان فرصت های بیشتری ایجاد کرد همان طور که رهبری انقلاب در بیانات اولین روز سال ۱۳۹۸ در در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی بارها به موضوع رونق تولید اشاره و تاکید کردند که اگر اصلاح ساختاری در اقتصاد کشور انجام شود و مدیران و سیستم مدیریتی ما کاراتر عمل نماید می توان این پیچ تحریمی دشمنان را پشت سرگذاشت و در مسیر هموار حرکت کرد.

امیدوارم در سال ١٣٩٨ به جای تردید و نگرانی ها، امیدواری بر چرخ ها صنعتگران، چمدان های بازرگانان و سبد کشاورزان سایه بیندازد. برای همه ایرانیان احسن الحال برای سیاستگذاران، سیاستمداران و تصمیم گیران حرکت در مسیر اجماع و عقلانیت آرزومندم.

انتهای پیام/