نتایج جلسه توجیهی کنگره آمریکا درباره رابرت مالی

پس از یک ماه بلاتکلیفی «رابرت مالی»، نماینده پیشین آمریکا در امور ایران، هنوز ابهامات درباره سرنوشت او پا برجا است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حرف آور به نقل از رویترز، با وجود سپری شدن بیش از یک ماه از بلاتکلیفی «رابرت مالی»، نماینده پیشین آمریکا در امور ایران، اما به نظر می‌رسد که هنوز ابهامات درباره سرنوشت مالی وجود دارد، چون به تازگی مایکل مک‌کال، نماینده جمهوری‌خواه ایالت تگزاس و رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا به تشریح نتایج جلسه توجیهی در کنگره پرداخته و گفته است که مقام‌های دولت آمریکا نتوانستند جزئیاتی درباره وضعیت رابرت مالی به اعضای کمیته بدهند.

مک کال به جوئیش اینسایدر گفته است: «ما واقعاً هیچ جزئیاتی از تحقیق درباره مالی نمی‌دانیم، زیرا این تحقیق هنوز تکمیل نشده و در حال انجام است. دولت آمریکا احتمالاً نخواهد توانست تا زمان تکمیل تحقیق توضیح کاملی در این خصوص ارائه دهد.»

این نماینده پرنفوذ کنگره در پاسخ به این سوال که آیا جلسه روز جمعه نگرانی‌ها در این خصوص را کاهش داد یا خیر، گفت: «آن‌ها نمی‌توانند وارد جزئیات شوند. سوال این است که آیا مالی درگیر رد کردن اطلاعات بوده است یا نه، زیرا اگر آن‌ها درگیر بوده‌اند، پس این یک مسئله امنیت ملی می‌شود.»

پیشتر روزنامه تهران تایمز در دو گزارش با تیترهای «افشاگری تهران تایمز درباره جزئیات برکناری رابرت مالی» و «گزارش جدید تهران تایمز از رد پای ۱+۳ ایرانی در برکناری رابرت مالی» پشت پرده برکناری رابرت مالی نماینده آمریکا در امور ایران را بررسی کرده بود و این گزارش‌های واکنش‌های مختلفی در رسانه‌های آمریکایی داشته است.

در این ارتباط روزنامه آمریکایی «نیویورک‌سان» نوشت که گزارش‌های منتشرشده درباره تعلیق و لغو دسترسی امنیتی رابرت مالی، نماینده سابق آمریکا در امور ایران، در رسانه‌های واشنگتن به عنوان شهری که از افشاگری خبری شگفت زده می‌شود، به طور چشمگیری کمیاب است و این شائبه به‌وجود آمده که برخی در تهران و به طور مشخص روزنامه تهران‌تایمز، چیزهایی می‌دانند که ساکنان پایتخت آمریکا از آن بی‌اطلاعند.

در این گزارش آمده است: همزمان با درخواست‌های کنگره آمریکا برای دریافت به‌روزرسانی درباره وضعیت رابرت مالی، نماینده دولت جو بایدن در امور ایران، مقامات واشنگتن سنگ‌اندازی‌های خود را تشدید کرده‌اند. پرس‌وجوی و پیگیری رسانه‌ها به طور سیستماتیک به در بسته می‌خورد و ناظرانِ تشنه اطلاعات، به جای داده‌ها و اطلاعات متقن، به منبعی غیرمنتظره روی آورده‌اند؛ تهران‌تایمز.

در ادامه این گزارش می‌خوانیم: آیا گزارش اختصاصی روز یکشنبه تارنمای تهران‌تایمز درباره دلیل «سقوط رابرت مالی/ doomed Robert Malley»، آنطور که این روزنامه ادعا می‌کند، واقعاً بر اساس گفته‌های یک منبع ناشناس در واشنگتن نوشته شده است یا صرفاً تخیلات این روزنامه است؟ پاسخ‌ها مبهم است. با این حال، دومین خبر دسته اول تهران‌تایمز ظرف یک هفته که به نقل از «یک منبع در وزارت خارجه آمریکا» منتشر شد، کاملاً دقیق و مفصل بود؛ گزارشی که این گمانه‌زنی را مطرح می‌کند که برخی منابع در تهران، شاید از چیزهایی باخبر باشند که واشنگتن‌نشینان از آن بی‌خبرند.

دلیل طرح چنین گمانه‌زنی، خودداری مصرانه دولت آمریکا از ارائه توضیح به کنگره درباره وضعیت مالی است. جزئیات درباره تعلیق و لغو مجوز دسترسی امنیتی مشاور سیاسی ارشد بایدن در امور ایران، کمیاب‌تر از چیزی است که اذهان عمومی درباره سوءمدیریت اسناد (محرمانه) تصور می‌کنند. روز جمعه ابرام پالی، معاون سابق مالی، حساب توییتری او(@USEnvoyIran) را به دست گرفت و نوشت که «دفتر نماینده ویژه امور ایران و مجموعه تیم حاضر در وزارت خارجه همچنان درگیر پیاده‌سازی سیاست ما درباره ایران هستند.» بعد از این توییت، این سوال مطرح شد: آیا مالی هنوز در رأس کار است؟

یکی از کارمندان ارشد جمهوری‌خواه کنگره در گفت‌‎وگو با سان مدعی شد: حکومت ایران بیش از کنگره درباره تعلیق راب مالی می‌داند چون مالی و شبکه پروپاگاندایی‌اش با آنها صحبت می‌کردند. مالی به خاطر کار با ایرانی‌ها، در شغلش پیشرفت کرد و در عین حال کنگره و مردم آمریکا را فریب داد.

رابرت مک‌کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، خواستار گزارش دقیق وزارت خارجه درباره اخراج آشکار مالی تا ۲۵ جولای شده است. وی در گفت‌وگو با سی‌بی‌اس گفت: نمی‌توانم بگویم که این مساله چقدر اهمیت دارد چون اگر او در بدترین حالت، اطلاعات و رازهای ما را به یک کشور خارجی دشمن انتقال داده باشد، از نظر من خیانت است.

انتهای پیام/