آخرین محور برف‌گیر عشایری مشگین‌شهر بازگشایی شد

در حالیکه 40 روز از شروع فصل تابستان گذشته و بیشتر مناطق کشور با موج کم‌سابقه گرما روبروست، آخرین مسیر تردد و برف‌گیر عشایر استان اردبیل در شهرستان مشگین‌شهر بازگشایی شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حرف آور، ییلاقات مشگین شهر و ارتفاعات کوه سبلان در این شهرستان مقصد عمده کوچ عشایر شمال استان اردبیل و ایل بزرگ شاهسون است. عشایر استان اردبیل نیمی از سال را در قشلاقات مغان و نیمی دیگر را نیز در ییلاقات دامنه‌های سبلان و کوه‌های بزقوش و باغرو سپری می‌کنند و از همین رو ساماندهی و آماده‌سازی مسیر تردد این قشر زحمت‌کش در استان یکی از اصلی‌ترین مسائل برای فعالیت عشایر و کوچ آنان است.

عشایر شاهسون برای تهیه علوفه برای احشام خود همواره در ییلاقات در حال جابجایی و کوچ هستند که معمولا این مسیرها به دلیل قرارگیری در دامنه‌های کوه سبلان، برفگیر بوده و برخی از این راه‌های عشایری در زیر برف سنگین مدفون هستند و تردد عشایر و احشام از این مسیرها نیازمند بازگشایی است.

امروز در حالی‌که در نیمه فصل تابستان و ماه مرداد قرار داریم و بیشتر مناطق کشور دمای بالای ۳۵ درجه سلسیوس و برخی از شهرهای جنوب کشور نیز دمای نزدیک به ۵۰ درجه را تجربه می‌کنند، اینجا در استان اردبیل شاهد برفروبی مسیر تردد عشایر هستیم.

کوچ عشایر حدود یک و نیم ماه پیش آغاز شده و کار بازگشایی و برف‌روبی راه‌های عشایری پیش از شروع کوچ عشایر شروع می‌شود و اما برخی از مسیرهای عشایری به دلیل حجم برف تا اواسط تابستان پوشیده از برف است.

۱۴ محور برفگیر عشایری بازگشایی شده است

حاتم طهماسب‌پور، مدیرکل امور عشایری استان اردبیل در این خصوص اظهار کرد: در حال حاضر عملیات برف‌روبی و بازگشایی آخرین محور برف‌گیر در مسیر تردد عشایر استان اردبیل در شهرستان مشگین شهر در حال انجام است.

وی افزود: از ابتدای فصل تابستان تاکنون ۱۴ محور برفگیر بازگشایی شده است و در آخرین محور و آخرین نقطه بازگشایی ییلاقی هستیم که مشهور به «قوجا قار» (برف پیر) بوده که امروز با استفاده از دستگاه‌های راه‌سازی این بازگشایی در حال انجام بوده تا تردد عشایر از این محور انجام گیرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حرف آور از اردبیل، ایل شاهسون متشکل از ۱۵ هزار خانوار در قالب ۸۰ هزار نفر جمعیت ۱.۵ میلیون واحد دامی دارند که همه ساله ییلاقات شهرستان مشگین شهر پذیرای بیش از ۶۰ درصد از این جمعیت مولد است، جمعیتی که بالغ بر یک میلیون واحد دام داشته و برای تولیدات دامی و لبنی نیاز به چراگاه‌ها و مراتع بیشتر دارند. با بازگشایی این محور تردد عشایر در ییلاقات استان اردبیل به راحتی انجام خواهد گرفت و مشکلی از بابت تردد عشایر برای کوچ خود وجود نخواهد داشت.

در این ایام که گرمای طاقت فرسا در بیشتر مناطق استان حاکم است، ییلاقات مشگین شهر و عبور از مسیرهای برفی در چله تابستان می‌تواند برای گردشگران پرجاذبه و فراموش نشدنی باشد.

استان اردبیل به لحاظ قرارگیری در یک منطقه خاص جغرافیایی دارای آب و هوای معتدل بوده و از شمال تا جنوب استان می توان چهار فصل را در یک روز تجربه کرد و در حالیکه شمال استان اردبیل دمای ۴۰ درجه ای را در طی روزهای اخیر تجربه می‌کند مناطق سردسیر استان و ییلاقات اردبیل و مشگین شهر دارای آب  و هوای خنک و معتدل هستند.

پایان پیام/