واگذاری بی رویه زمین و جنگل مغایر راهبرد صیانت پایدار از منابع طبیعی است

«هرچند توسعه امری قابل فهم برای همه است، اما غفلت از محیط زیست و جنگل؛ اهداف توسعه را تضعیف می کند.» این بخشی از یادداشت عباس کریمی کارشناس مسائل اقتصادی است که در بازار به تحریر درآمده است.

عباس کریمی؛ پایگاه خبری تحلیلی حرف آور: باتوجه به نگرانی های اخیر مردم شریف شهرستان نمین، خصوصا اهالی محترم روستای سوها درباره واگذاری اراضی بکر سوها به بهانه هتل سازی و …، و طرح این موضوع در بستر فضای مجازی و پرداخت به مطالبات مردمی با انعکاس صحیح دغدغه ها در این خصوص توسط دلسوزان منطقه؛ اینجانب ضمن انتقاد از بی تفاوتی و سکوت مسولان و ایضا ناظرین امر؛ لازم میدانم به عنوان یکی از فرزندان شهرستان نمین مواردی را بیان کنم؛

متاسفانه شاهد آن هستیم که هر روز زخم جدیدی بر پیکر نحیف محیط زیست؛ جنگل و منابع طبیعی شهرستان نمین وارد می شود.

هرچند توسعه امری قابل فهم برای همه است، اما غفلت از محیط زیست و جنگل؛ اهداف توسعه را تضعیف و واگذاری‌های بی رویه و بدون ارزیابی همه جانبه و دقیق؛ بر خلاف توسعه ملی مبتنی بر آمایش سرزمینی است.

همگان واقف هستیم که واگذاری بی رویه جنگل مغایر راهبرد صیانت پایدار از منابع طبیعی، کوه و… است.

مسئولین محترم امر؛ مراقبت کنند نگذارند زیبایی جنگل ها در پنجه نامعقول ساخت و سازها غیب شود. دقت کنید این نوع واگذاری، غفلت از منافع عمومی و نوعی دهن کجی به منابع طبیعی و در واقع چوب حراج به جنگل های بکر منطقه است؛ به طوریکه افکار عمومی در این زمینه به اقناع نرسیده است.

مگر می‌شود جنگل های زیبا و منابع طبیعی نمین را نگریست و به نابودی آنها رضایت داد؟ بگذارید منابع طبیعی سوها برای مردم استان اردبیل باز بماند.

مشاهده می گردد مدتی ست در طرح های مشابه به بهانه توسعه؛ منابع طبیعی و اراضی بکر و استثنایی در نقاط مختلف این کشور، و هم اینک در این استان به تاراج می رود.

موضوعی که بیش از هرچیز دارای اهمیت است، مراجعه به قانون و مهم تر از آن؛ نظارت و اجرای صحیح قانون است.

از مسئولین امر و اعضای محترم کمسیون واگذاری اراضی قابل تخصیص انتظار می رود، قبل از هر اقدامی؛ ضمن بررسی دقیق تجربه های گذشته؛ لیست طرح هایی از این قبیل واگذاری های استان در ۱۰سال اخیر را جهت تنویر افکار عمومی منتشر و در پیوست آن اقدامات انجام گرفته برای باز پس گیری طرح های ناموفق یا نیمه تمام نیز به مردم اعلام شود تا قبل از هر چیزی اعتماد جامعه کسب شود.

توصیه اکید می گردد؛ قبل از واگذاری این قبیل اراضی، تمامی جوانب محیط زیستی، امنیتی، فرهنگی، اقتصادی و… علی الخصوص دغدغه های مردم و فعالان محیط زیست بررسی و به شرط اقناع برای پذیرش طرح واگذاری؛ با انجام فراخوان برای دریافت طرح های سرمایه گذاران دارای اهلیت در این حوزه به جهت رعایت حقوق برابر و برقراری عدالت، این بستر سرمایه گذاری برای همه افراد حقیقی و حقوقی فراهم شود تا فرصت و بهانه ایجاد انحصار یا امتیاز برای افراد خاص خلق نشود.

ضمن تقدیر از همه کسانی که دل در گرو طبیعت؛ جنگل و کوه دارند همه باید به عنوان یگان های خودجوش و آتش به اختیار برای حفاظت از محیط زیست و جنگل از مجاری قانونی مطالبه گری کرده و صحنه را خالی نگذارند.

در نهایت سخنم را با بخشی از بیانات مقام معظم رهبری در جمع دست اندرکاران محیط زیست و مدیریت زمین پایان می دهم؛

خداوند در قرآن می فرماید: والْأَرْضَ وَضَعَها لِلْأَنامِ

زمین را، یعنی این کره ارضی را، برای انسان ها آفریدیم؛ مال همه است، متعلق به بعضی ها نیست؛ بعضی حق بیشتری از بعض دیگری ندارند؛ متعلق به نسل درون نسلی نیست.

انتهای پیام/