فهم توسعه کلید پیشرفت

«توسعه و پیشرفت دو کلیدواژه مهم و مؤثر در رشد و شکوفایی و تعالی هر جامعه هستند» این بخشی از یادداشت حبیب یزدانی فعال رسانه ای است که در بازار به تحریر درآمده است.

حبیب یزدانی؛ پایگاه خبری تحلیلی حرف آور: چند روز پیش دریکی از صفحات مجازی مطلبی خواندم که در آن از نهضت زنجیره توسعه استان سخن رفته بود اینکه بالاترین مقام اجرایی دولت در استان به کلیدی‌ترین مسئله در مسیر توسعه توجه کرده؛ به دلایلی که در ذیل می‌آید بدون شک نقطه عطف در پیشرفت استان می‌تواند باشد.

توسعه و پیشرفت دو کلیدواژه مهم و مؤثر در رشد و شکوفایی و تعالی هر جامعه هستند، با عبور از واکاوی هدف غایی توسعه که اصولاً باید به رشد کرامت انسانی به انجامد، وقتی سخن از توسعه به میان میاید معمولاً اولین چیزی که به ذهن ما خطور می‌کند توسعه اقتصادی است، درحالی‌که توسعه مفهومی چندبُعدی است.

پرواضح است که توسعه شاخه‌های مختلفی دارد و اصولاً ابعاد توسعه مانند حلقه‌های زنجیری به‌هم‌پیوسته هستند که اگر هرکدام از آن حلقه‌ها نادیده گرفته‌شده و سست شوند زنجیر توسعه و پیشرفت پاره خواهد شد.

بنابراین برای توجه به توسعه و پیش رفت ابتدا باید فهم صحیحی از توسعه و پیشرفت داشته باشیم.

امروزه در جوامع پیشرفته سخن از باز فهم توسعه در عصر اطلاعات است، زیرا دولت‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که ابزارها و مؤلفه‌ها و اهداف توسعه در شرایط جدید و در عصر اطلاعات تغییر کرده‌اند و سازوکار خاص خود را می‌طلبند، یعنی پارامترهای پیشرفت و منابع و محل تغذیه و پیش‌ران اصلی توسعه نسبت به چند دهه قبل دچار دگرگونی‌های بنیادی شده است.

به عبارتی ما در مقوله توسعه با زنجیره‌ای از عناوین توسعه روبرو هستیم، در عصر حاضر که آن را عصر اطلاعات می‌گویند یکی از اصلی‌ترین حلقه‌های پیشرفت و توسعه؛ توسعه اطلاعاتی است؛ زیرا زمانی که ما اطلاعات دقیقی از مقتضیات توسعه در عصر حاضر و فهم صحیحی از این گزاره چندبُعدی نداشته باشیم نخواهیم توانست در مسیر درست آن قرار بگیریم و به‌احتمال‌زیاد تلاش‌های ما دچار کژ کارکردهای زیانباری خواهد شد.

پس ضرورتاً توسعه اطلاعاتی- توسعه اقتصادی و توسعه انسانی از حلقه‌های مهم توسعه و اجزای اصلی آن به شمار می‌روند؛ و حلقه‌های زنجیر توسعه همه به این سه حلقه مهم بستگی دارند.

مبرهن است که اگر توسعه فقط دریکی از ابعاد ذکرشده اتفاق بیافتد آنگاه ما شاهد رشد و توسعه کاریکاتوری در جامعه خواهیم شد و در درازمدت این توسعه موضعی و کاریکاتوری نه‌تنها گرهی از مشکلات جامعه نمی‌گشاید بلکه مشکلات دیگری را به وجود می‌آورد و جامعه را دچار عقب‌ماندگی‌های حتمی می‌کند.

برگردیم به موضوع توسعه در استانمان اردبیل

به استناد سخن اول و توجه مقام ارشد اجرایی استان به زنجیره توسعه در دو سال گذشته خوشبختانه باز فهم توسعه اتفاق افتاده است و این برای پیشرفت استان بسیار حیاتی و مهم هست.

در نگاهی کلی به عملکرد دولت محلی در دو سال گذشته به آشکارا درمی‌یابیم که برای رفع عقب‌ماندگی تاریخی در حوزه زیرساخت‌های توسعه، تلاش‌های ارزشمندی انجام‌گرفته است و علیرغم وجود مشکلات باقی‌مانده این تلاش‌ها دستاوردهای قابل‌توجهی هم داشته و فضا را برای آغاز نهضت زنجیره توسعه در استان آماده کرده است.

بنابراین جای خوشحالی است که دولت محلی با درک درستی که از ابعاد توسعه دارد در مسیر درست توسعه قرارگرفته و از نهضت زنجیره توسعه سخن می‌گوید.

توجه به دست آوردهای دستگاه‌های اجرایی در دو سال گذشته و به حاشیه رفتن رفتارهای پوپولیستی و توجه استاندار به توسعه متوازن در حوزه‌های مختلف و تحولاتی که در بخش‌های مختلف توسعه اتفاق افتاده است امیدواریم که در آینده شاهد توسعه همه‌جانبه در استان باشیم.

انتهای پیام/