سالانه ۵۲ هزار تن گوشت مرغ در استان تولید می شود| اردبیل پیشرو در تولید فرآورده‌های دامی سالم

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: حدود ۵۱ تا ۵۲ هزار تن گوشت مرغ سالانه در استان اردبیل تولید می‌شود که ۳۰ هزار تن مصرف داخلی است

بهلول تکلوی روز چهارشنبه در گفت و گو با پایگاه خبری تحلیلی حرف آور اظهار کرد: استان اردبیل در کشور جزو تولیدکنندگان مهم فرآورده‌های دامی مختلف است و چهار میلیون واحد دامی در این استان وجود دارد که به امنیت غذایی استان و کشور کمک می‌کند.

وی افزود: در این میان دامپزشکی در بحث مقابله با حدود ۸۷۵ نوع بیماری مشترک بین انسان و دام بر سلامت جامعه تاثیر بسزایی دارد و در خط مقدم مبارزه است؛ به طوری که تنها ۱۸۵ نفر با وجود مشکلات و کاستی‌ها برای تضمین سلامت بیش از یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر جمعیت استان اردبیل مشغول فعالیت هستند.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل بیان کرد: نظارت این مجموعه در تمام اوقات سال از مرحله تولید تا سر سفره مردم صورت می‌گیرد که شامل اطمینان از سلامت خوراک دام، استفاده از افزودنی‌ها، داروها تا واکسیناسیون علیه بیماری‌ها و نحوه فعالیت کشتارگاه‌ها است؛ به طوری که در دوران شیوع کرونا برخی دستگاه‌ها به حالت تعطیل و نیمه تعطیل درآمدند اما دامپزشکی به طور مستمر به ارائه خدمات پرداخت.

وی یادآور شد: حدود ۲۰ سال پیش برخی خانواده‌ها درگیر بیماری‌هایی مانند تب مالت بودند که جزو بیماری‌های مشترک بین انسان و دام به شمار می‌رود، اما امروز به طور تقریبی می‌توان گفت که جلوی سرایت آن گرفته شده و در استان و کشور ریشه‌کن شده است.

تکلوی گفت: همکاران دامپزشکی از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب استان وارد عمل شدند و امروز محدودیت‌هایی که پیش‌تر در مورد مصرف فرآورده‌های دامی و لبنی وجود داشت، اعمال نمی‌شود و به صورت رایگان واکسیناسیون علیه این بیماری صعب العلاج صورت می‌گیرد.

وی به تلاش‌ها برای مقابله با بیماری‌های خطرناکی مانند کیست هیداتیک و آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان اشاره کرد و افزود: همچنین ۱۱ شرکت پخش دارو و واکسن در استان اردبیل داریم که بحث دام را از نظر بهداشتی پشتیبانی می‌کنند و ۹۱ داروخانه و مطب‌های دامپزشکی نیز به صورت پاره وقت و تمام وقت در نقاط مختلف استان مشغول فعالیت هستند.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل با اشاره به فعالیت هشت کشتارگاه صنعتی دام و طیور، تشریح کرد: در نتیجه این فعالیت‌ها استان در گوشت قرمز تولیدکننده و صادرکننده است و سالانه ۳۱ هزار تن گوشت قرمز تولید می‌شود که بین ۱۴ تا ۱۵ هزار تن مصرف داخلی است و سایر تولیدات به دیگر استان‌ها ارسال می‌شود.

وی بیان کرد: همچنین حدود ۵۱ تا ۵۲ هزار تن گوشت مرغ سالانه در استان اردبیل تولید می‌شود که ۳۰ هزار تن مصرف داخلی است و سایر آن به استان‌های همجوار از جمله آذربایجان شرقی و حتی استان‌های مرکزی صادر می‌شود.

تکلوی اضافه کرد: استان اردبیل در بحث جوجه یک‌روزه نیز سرآمد شده؛ به طوری که ۱۱ درصد جوجه یک‌روزه کشور در این استان تولید می‌شود که این امر یک ظرفیت بزرگی برای پرورش مرغ گوشتی است که بدین منظور هشت میلیون و ۴۵۰ هزار قطعه در هر دوره جوجه‌ریزی صورت می‌گیرد.

وی تولید حدود ۹ هزار تن آبزی در سال را نیز مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: همچنین ۸۵ هزار تن عسل سالانه در کشور تولید می‌شود که هشت هزار و ۳۰۰ تن آن مربوط به استان اردبیل است و در کنار اینها کارخانه‌های خوراک دام، طیور، آبزیان و بسته‌بندی عسل نیز در استان فعال هستند.

انتهای پیام/