تعیین قیمت ۳۳۰ هزار ریال برای هر کیلوگرم پنبه مغان؛ کشاورز: پایین است_خریدار: بالاست

قیمت خرید توافقی هر کیلوگرم پنبه تولیدی منطقه مغان در حالی ۳۳۰ هزار ریال تعیین و اعلام شد که کشاورزان پنبه‌کار منطقه اعلام کردند که این قیمت با افت حدود ۳۰ خرید پایین است ولی مدیران هشت واحد پنبه پاک‌کنی خریدار این محصول عنوان کردند که این نرخ بالاست.

به گزارش حرف آور به نقل از ایرنا، جلسه بررسی مشکلات کشت محصول پنبه در منطقه مغان با حضور ابراهیم هزارجریبی مدیرکل پنبه و گیاهان صنعتی وزارت جهاد کشاورزی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، کشاورزان پنبه‌کار منطقه، مدیران هشت شرکت پنبه پاک‌کنی و خریدار این محصول و فرماندار پارس‌آباد مغان برگزار شده و قیمت توافقی خرید این محصول تعیین شد.

در این جلسه به پیشنهاد جابر جهان‌بین ، فرماندار شهرستان پارس‌آباد، قیمت توافقی هر کیلوگرم پنبه تولیدی منطقه مغان ۳۳۰ هزار ریال با قبول افت توافقی بین خریدار و فروشنده تعیین و مقرر شد که در صورت نبود توافق بین واحدهای پنبه پاک‌کنی و نیز پنبه‌کاران، کارشناسان جهاد کشاورزی مستقر در کارخانه‌های پنبه پاک‌کنی منطقه، میزان افت محصول را بررسی و قیمت محموله کشاورز را تعیین و اعلام کنند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان اردبیل در این جلسه با اشاره به پیش‌بینی تولید بیش از ۷۰ هزار تن محصول پنبه در دشت مغان در سطح ۱۸ هزار و ۲۵۰ هکتار زمین کشت شده در منطقه گفت: این میزان تولید نیازمند مدیریت و حمایت درست است.

نادر تقی‌زاده با بیان این که پیش‌بینی متولیان بخش کشاورزی در خصوص بروز مشکل قیمت برای خرید محصول پنبه تولیدی در سال جاری رخ داد، افزود: رایزنی برای حل این مشکل ادامه دارد و کشاورزان هم‌اکنون محصول خود را به قیمت توافقی و با حدود ۳۰ درصد افت به کارخانه‌های پنبه  پاک‌کنی می‌فروشند.

وی بیان کرد: در شرایط فعلی پنبه‌کاران نرخ خرید هر کیلوگرم محصول با ۳۲۰ هزار ریال با ۳۰ درصد افت را پایین و به زیان تولیدکننده می‌دانند و کارخانه‌های پنبه پاک‌کنی نیز به عنوان خریداران محصول اعلام می‌کنند که به علت بالا بودن نرخ خرید و نیز بالا رفتن هزینه‌های فرآوری و افت قیمت فروش محصول پنبه محلوج و پنبه دانه، متضرر می‌شوند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان اردبیل اظهار کرد: تلاش سازمان جهاد کشاورزی بر این است که نه کشاورز پنبه‌کار متضرر شود و نه کارخانه‌های پنبه پاک‌کنی محصول را به قیمتی بخرند که متضرر شوند و تعادلی بین خرید و فروش برقرار شود.

وی پنبه را محصولی راهبردی و مهم برای کشور عنوان کرد و با اشاره به ارزش افزوده بالا و ایجاد شغل زیاد از مرحله کاشت تا تولید نخ و پارچه از پنبه و فعال شدن چندین صنعت با تولید این محصول گفت: هدف ما این است که در این زنجیره وسیع، هیچ کسی متضرر نشود.

فرماندار شهرستان پارس‌‎آباد مغان نیز در این جلسه، هدف از برگزاری این جلسه را حل مشکل بازار محصول پنبه و تعیین نرخ متعادل و رضایت‌بخش برای واحدهای پنبه پاک‌کنی و نیز پنبه‌کاران منطقه و نیز فراهم کردن بستر فرآوری محصول در خود استان و جلوگیری از خروج محصول از شهرستان و استان اردبیل ذکر کرد.

تعیین قیمت ۳۳۰ هزار ریال برای هر کیلوگرم پنبه مغان/ کشاورز: پایین است/خریدار: بالاست

جابر جهان‌بین افزود: کشاورزان پنبه‌کار منطقه مغان سال گذشته محصول پنبه تولیدی برداشت شده خود را به قیمت ۱۸۰ تا ۲۲۰ ریال به کارخانه‌های پنبه پاک‌کنی منطقه فروختند و امسال نیز قیمت محصول ۳۲۰ ریال برای هر کیلوگرم با افت ۳۰ درصد در نظر گرفته شده ولی قیمت به ۲۸۰ هزار ریال هم افت کرده است.

وی گفت: کشاورزان خواستار تثبیت و افزایش قیمت محصول خود هستند و هشت کارخانه فعال پنبه پاک‌کنی در منطقه مغان نیز برغم وجود مشکل در قیمت و کیفیت محصول، هم‌اکنون به خرید وش پنبه از کشاورزان مشغول هستند.

فرماندار شهرستان پارس‌‎آباد با اشاره به وجود پنج دستگاه کمباین پنبه‌چینی در منطقه اظهار کرد: این تعداد دستگاه پنبه‌چینی برای نیاز منطقه کافی نبوده و لازم است که تعداد آن با خرید و انثقال از داخل و خارج افزایش یابد.

وی با بیان این که عمده‌ترین محصول پنبه استان و کشور در شهرستان پارس‌آباد مغان تولید می‎‏‌شود، گفت: نیاز است که تولیدکنندگان این منطقه حمایت شوند و توجه ویژه‌ای به تولید این محصول در مغان شود.

جهان بین بیان کرد: در مدیریت تولید محصول پنبه باید تعادل و برنامه‌ریزی دقیقی انجام شود تا پنبه‌کار به عنوان تولید کننده و کارخانه پنبه پاک‌کنی به عنوان خریدار محصول متضرر نشوند.

وی کیفیت پنبه تولیدی در منطقه مغان را مرغوب عنوان کرد و افزود: محصول تولیدی در منطقه به علت مشکل در مرحله برداشت و نبود ماشین‌آلات مکانیزه دچار افت کیفیت می‌شود و همین امر سبب شده که برغم مرغوبیت پنبه مغان، از اعتبار آن در نزد خریداران کاسته شود.

فرماندار شهرستان پارس‌‎آباد اضافه کرد: انتظار ما این بود که متولیان بخش کشاورزی با پیش‌بینی وضعیت تولید و نیاز کشور، از سه ماه پیش تدبیر می‌کردند تا کشاورزان پنبه‌کار منطقه با دغدغه امروزی مواجه نشوند.

وی با اشاره به نبود صنایع تبدیلی برای محصول پنبه مغان به جز کارخانه‌های پنبه پاک‌کنی گفت: باید کارخانه‌های تولید الیاف و نخ و نیز تولید محصولات جانبی از پنبه در منطقه مغان و استان اردبیل ایجاد و دایر شود.

جهان‌بین از آمادگی فرمانداری شهرستان پارس‌‎آباد برای حمایت از صنایع تبدیلی پنبه در منطقه مغان خبرداد و افزود: امروز باید دغدغه فروش محصول کشاورزان را حل کنیم تا با تدوام تولید این محصول، فضا برای سرمایه‌گذاری در صنایع تبدیلی پنبه در منطقه فراهم شود.

مدیرکل پنبه و گیاهان صنعتی وزارت جهاد کشاورزی نیز در این جلسه با اشاره به تکلیف وزارت جهاد کشاورزی برای مدیریت تولید و بازار محصول پنبه گفت: ما موظف هستیم که ۱۸۰ هزار تن محصول پنبه کشور را تامین کنیم.

ابراهیم هزارجریبی از کاهش ۹ درصدی واردات پنبه به کشور در پنج ماه نخست امسال خبرداد و بیان کرد: واردات پنبه برای تامین کسری و نیاز کشور انجام می‌شود و واردات مازادی انجام نشده و انجام نخواهد شد.

وی همچنین علت برخی نارسایی‌ها در قیمت محصول پنبه وش در سال جاری را افزایش حدود ۲۰ درصدی سطح زیرکشت این محصول و به تبع آن افزایش میزان تولید ذکر کرد و ادامه داد: سال گذشته ۹۷ هزار هکتار از اراضی کشور به کشت این محصول اختصاص یافته بود که امسال این میزان به بیش از ۱۱۲ هزار هکتار افزایش یافته است.

مدیرکل پنبه و گیاهان صنعتی وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: تاکنون فراتر از نیاز و برنامه تدوین شده، برای واردات پنبه از خارج اقدام نشده و واردات پنبه نیز در زمان برداشت محصول در داخل کشور متوقف شده است تا مابقی کسری کشور پس از خرید تولید داخل و مشخص شدن میزان نیاز، از خارج تامین شود.

وی بخشی از کاهش قیمت پنبه در داخل کشور را مربوط به کاهش جهانی این محصول عنوان کرد و ادامه داد: تاکنون مجوز هیچ واردات جدیدی برای محضول پنبه صادر نشده و فقط درخواست‌های ثبت شده قبلی بررسی و برخی از آنها تایید شده است.

هزارجریبی، از توقف روند صدور مجوز واردات تا زمان خرید محصول پنبه تولید داخل خبرداد و اضافه کرد: کشاورزان بر مبنای محاسبه قیمت‌های متعارف محصول، پنبه کشت کرده‌اند و این حق را دارند که به قیمتی متعارف محصول تولیدی خود را بفروشند و در این میان نباید کسی متضرر شود.

وی خواستار مداخله سازمان تعاون روستایی برای خرید محصول پنبه برای تعادل‌بخشی به بازار این محصول شد و گفت: واحدهای تولید پنبه محلوج و مصرف‌کنندگان پنبه دانه نیز باید به کمک تولیدکننده این عرصه بیایند چرا که در صورت توقف تولید، در سال‌های آینده خود آنها بیشتر متضرر خواهند شد.

مدیرکل پنبه و گیاهان صنعتی وزارت جهاد کشاورزی به برنامه‌ریزی برای پرداخت تسهیلات کم‌بهره به کارخانه‌های پنبه پاک‌کنی اشاره کرد و بر تدوام پیگیری مشکلات پنبه کاران به عنوان تولیدکنندگان و نیز واحدهای پنبه پاک‌کنی به عنوان خریداران محصول تولیدی تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حرف آور، برداشت پنبه از اراضی زراعی دشت مغان در شمال استان اردبیل با مساعد شدن هوا و شکوفه زدن غنچه‌های این محصول آغاز شده است.

کشت پنبه در شهرستان پارس‌آباد، اصلاندوز و بیله سوار در منطقه مغان استان اردبیل به علت مساعد بودن شرایط اقلیمی و آب کافی از سال‌های دور رواج دارد و در سال‌های اخیر نیز کشت این محصول گسترش یافته است.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، امسال محصول پنبه در ۱۸ هزار و ۲۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی منطقه مغان کشت شده و با خبر داد و پیش‌بینی می‌شود که امسال بیش از ۷۰ هزار تن محصول پنبه از سطح مزارع منطقه مغان برداشت ‌شود.

ارقام مای و لیدر پنبه مهم‌ترین ارقام محصول کشت شده در منطقه مغان محسوب می‌شود و محصول برداشت شده نیز توسط هشت کارخانه پنبه پاک‌کنی موجود در منطقه، تا سه ماه آینده بسته به شرایط آب و هوایی خریدار و به پنبه سفید تبدیل و به واحدهای نساجی فروخته خواهد شد.

تعداد زارعان پنبه‌کار استان اردبیل ۷۵۰ نفر و میانگین تولید پنبه در هر هکتار از اراضی مغان نیز حدود چهار تن اعلام شده است.

پنبه از مهم‌ترین محصولات کشاورزی است که علاوه بر تامین مواد اولیه صنایع نساجی و روغن‌کشی، در اشتغال‌زایی نیز نقش مهمی ایفا می‌کند و کمتر محصول کشاورزی از نظر قابلیت ایجاد ارزش افزوده و تنوع فرآورده هم‌ردیف پنبه است.

اراضی زراعی دشت مغان در شهرستان پارس‌آباد و اصلاندوز مهم‌ترین مناطق کشت پنبه در استان اردبیل به شمار می‌رود و به علت شرایط آب و هوایی مناسب، کشت پنبه از سال‌های دور در این منطقه رواج دارد.

هشت کارخانه پنبه‌کنی در منطقه وجود دارد که علاوه بر خرید توافقی، محصول خریداری شده را پس از فرآوری و تصفیه اولیه و تبدیل کردن به محلوج و دانه پنبه، به بازارهای هدف و کارخانه‌های نساجی و روغن‌کشی ارسال می‌کنند.

کشت پنبه در منطقه مغان سابقه طولانی دارد و این زراعت در حفظ مرغوبیت خاک زراعی و کاهش جمعیت حشرات، کنترل آفات و بیماری‌ها نقش بسیار مهمی دارد.

در سال‌های گذشته سطح زیر کشت پنبه در منطقه مغان تا سقف ۲۰ هزار هکتار نیز افزایش یافته بود ولی به علت جایگزین شدن محصولات دیگر، سطح زیر کشت این محصول در سال های گذشته کاهش یافت ولی با افزایش قیمت محصول و حمایت دولت، کشت این محصول در منطقه مغان در حال افزایش است.

انتهای پیام/