تحلیلی کوتاه بر انتخابات اردبیل

چند صباحی به انتخابات مجلس شواری اسلامی زمان باقی مانده و در این مدت، اندک چهره هایی توانسته اند که نام خود را در قامت یک نماینده برای حضور در بهارستان معرفی کنند.

به گزارش حرف آور؛ چند صباحی به انتخابات مجلس شواری اسلامی زمان باقی مانده و در این مدت، اندک چهره هایی توانسته اند که نام خود را در قامت یک نماینده برای حضور در بهارستان معرفی کنند.

چهره هایی که با حذف برخی رقبای قلدر از گردنه انتخابات، حالا جان تازه ای گرفته اند و در تلاش هستند تا از فرصت پیش آمده بهترین بهره برداری را داشته باشند.

همین مسئله بهانه ای شد تا مروری داشته باشیم بر کاندیداهای مجلس دوازدهم از حوزه انتخابیه اردبیل، نیر، نمین و سرعین:

 

نیکزاد همان نیکزاد با همان اعتبار

انتخابات اردبیل را با هر متر و معیار و ترازویی محک بزنی، بی شک کفه آن به نفع علی نیکزاد سنگینی می کند. چهره ای که برا دومین دوره متوالی وارد کارزار انتخاباتی شده است و حالا باز هم امیدوار است به عنوان نفر اول از حوزه انتخابیه اردبیل، نیر نمین و سرعین وارد مجلس شود.

خیلی ها بر این باورند که حتی نام نیکزاد، وزن سیاسی و نمانیدگی استان را در سطحی بسیار بالاتر از روزهای بدون او، قرار می دهد.

نیکزاد که سابقه نایب رئیسی مجلس را نیز در کارنامه دارد حالا می تواند با حضور مجدد خود در مجلس موقعیتی شاید بهتر از دوره پیش را از آن خود و نصیب استان کند.

 

صدیف بدری؛ همچنان با طمانینه

صدیف بدری در دو دوره حضور خود در مجلس شرایط متفاوتی را پشت سرگذاشت؛ دوره ای که سکاندار نقد و انتقاد از عملکرد دولت بود و دوره ای که تقریبا کمی محتاط و در مسیر اعتدال و میانه روی پیش رفت.

با همه وجود بدری خصیصه ویژه تری نسبت به دیگر نمایندگان داشت؛ او در روزهای پرحاشیه نمایندگان استان، به مانند همیشه، در مدار متانت حرکت کرد و برای بسیاری درس سیاست در عین اخلاق مداری را دیکته کرد.

البته که باید اذعان کرد علی رغم حذف برخی چهره های مطرح از گردونه رقابت های انتخاباتی، بدری شرایط سخت تری نسبت به دوره قبل انتخابات دارد؛ چراکه امروز منتقدان بدری، جوابی قانع کننده از عملکرد ۸ ساله اش در مجلس می خواهند.

 

عباس کریمی؛ برگ برنده ای به نام جامعه زنان

عباس کریمی را باید جزو آن دسته از کاندیداهایی دانست که از همان ابتدا بدون توجه به فعالیت رقبا، توانست به صورت میدانی خیل عظیمی از مردم را با خود همراه کند.

جلسات و نشست های پرشور کریمی در شهرهای مختلف حوزه انتخابیه اش نشان داد که این کاندیدا ،مسیر حرکتی خود برای رسیدن به مجلس را به خوبی ترسیم کرده است.

البته آن چیزی که کریمی را از دیگر کاندیداها متمایز کرده و شاید برگ برنده انتخاباتی اش باشد حضور و فعالیت ستاد بانوان ش است؛ نشست های منظم و پرشور هفتگی که بی شک تا به این لحظه در انتخابات بی نظیر بوده است.

آن هایی که از عدم شور و شوق انتخاباتی در استان سخن می گویند شاید مسیرشان به ستاد عباس کریمی نیفتاده است.

 

سالار شاکر؛ شوق پرواز با بال های شکسته

اگر همان روز اولی که نام شاکر برای حضور در انتخابات شنیده می شد را معیار ارزیابی در نظر بگیریم، بی شک او می توانست یکی از مجلس نشینان اردبیلی باشد؛ اما روند انتخاباتی آنگونه که شاکر انتظارش را داشت پیش نرفت.

عدم اخذ صلاحیت در بازه های زمانی مختلف، باعث شد یاران و همراهان شاکر، یکی یکی، مسیر خود را به سمت دیگر کاندیداها تغییر دهند.

شاکر حالا اگرچه شوق پرواز دارد اما به نظر می رسد بال هایش شکسته شده است؛ هرچند شاکر باز هم یک مدعی است.

 

احد بیوته؛ از مسیر هنر تا سیاست

احد بیوته در سه دوره حضورش در انتخابات همیشه با یک سوال چالشی از منتفدانش مواجه بوده است؛ اینکه او به عنوان یک مجری و هنرمند توانمند آیا می تواند سیاست مدار و البته قانونگذار خوبی هم باشد؟

بیوته اما از همین هنر خود توانسته بسیاری را با خود همراه کند.

بی شک پشتوانه رای بیوته در پس همین برنامه های هنری اش جاخوش کرده است و او حالا امیدوار است تا بعد از دو دوره ناکامی، دور سوم برایش خوش یمن باشد.

 

رضا کریمی؛ تفاوت فعالیت های میدانی و مجازی

رضا کریمی با سابقه یک دوره حضور در مجلس حالا بازهم برای حضور در بهارستان اعلام کاندیداتوری کرده است. فعالیت مجازی و حقیقی رضا کریمی به مانند دو روی یک سکه است که به نظر تفاوت زیادی باهم دارند.

به نظر می رسد کریمی برای رسیدن به بهارستان باید فعالیت های میدانی اش را بیش از گذشته تقویت کند.

کریمی باتوجه به کاندیداتوری برادرش عباس که روزی پشتوانه موفقیت او در انتخابات بود، اگرچه شرایط به مراتب سخت تری را پیش رو دارد اما بازهم می توان از او به عنوان یک رقیب جدی برای کاندیداهای دیگر یاد کرد.

 

حسین نوری؛ روحانیت و سخنوری مولفه های برتری

حسین نوری اگرچه برای اولین بار است که وارد کارزار انتخاباتی می شود اما فعالیت هایش نشان می دهد که به خوبی مسیر انتخاباتی را بلد است.
سخنرانی های آتشین نوری را، باید وجه بارز و متمایز او از دیگر کاندیداها دانست؛