مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل خبر داد؛

مهار بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در نقطه صفر مرزی استان اردبیل

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل در سفر به شهرستان اصلاندوز و با حضور در سد میل مغان این شهرستان به عنوان یکی از کانونهای مثبت بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور از نزدیک در جریان رصد و پایش این بیماری قرار گرفت.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری حرف آور  بهلول تکلوی گفت: پس از شناسایی مورد مثبت بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در قوهای وحشی این تالاب بلافاصله ستاد مقابله با این بیماری به ریاست فرماندار این شهرستان و ارگانهای مرتبط تشکیل و با تصمیمات مهمی که اتخاذ گردید با رصد و پایش شبانه روزی و اقدامات تخصصی توانستیم این بیماری را در نقطه صفر مرزی استان محدود و مهار کرده واز گسترش آن در طیور بومی و روستایی منطقه واز همه مهمتر صنعت طیور استان را ازبیماری مصون داریم.

مدیر کل دامپزشکی استان گفت: خوشبختانه با تعامل، همکاری و هم افزایی خوبی که بین دستگاههای زیربط بوجود آمد تا بحال توانستیم منطقه و استان را از خطر شیوع و گسترش این بیماری حفظ کنیم ولی نباید فراموش کرد که ویروس در منطقه در حال چرخش و ایجاد فرصت بیماریزایی است.

این مقام مسئول در دامپزشکی با تاکید بر اینکه با اقدامات بهداشتی و قرنطینه ای انجام شده منطقه تحت کنترل و رصد و پایش مستمر قرار دارد افزود: خوشبختانه هشدارهای بهداشتی و تخصصی دامپزشکی کاملا کارساز بود و باعث شد این بیماری در همان نقطه صفر مرزی مهار و کنترل شود.

تکلوی با تاکید به اهمیت و حساسیت این بیماری در صنعت طیور و پیامدهای احتمالی شیوع آن در جمعیت طیور صنعتی و بومی گفت: از ۵۶ نمونه سوآپ اخذ شده در پرندگان وحشی و مهاجر در تالاب های استان نتیجه آزمایش ۶ مورد در قوهای وحشی و مهاجر مثبت و ۵۰ مورد آن در گونه های مختلف این پرندگان منفی گزارش شده است.
مدیر کل دامپزشکی استان همچنین از نمونه برداری ۴۹ هزار مورد نمونه از طیور صنعتی مادر و تخمگذار از ابتدای سالجاری خبرداد و گفت: ۱۵ هزار مورد از این نمونه برداریها مربوط به نمونه برداری خون جهت پایش ادواری و سرویلانس فعال بیماری آنفلوانزای فوق حاد در طیور صنعتی است.

وی افزود خوشبختانه در حال حاضر با رصد و پایش شبانه روزی بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مشکلی از نظر این بیماری در جمعیت طیور صنعتی و بومی استان وجود ندارد و مردم با اطمینان کامل مرغ مصرفی مورد نیاز خود را به صورت بسته بندی کاملا بهداشتی و تحت نظارت این اداره کل تهیه و مصرف نمایند.

تالاب سد میل مغان با ۱۵۰ هکتار وسعت بزرگترین تالاب شمال استان است که همه ساله میزبان ۳۰هزار قطعه از ۷۲ گونه پرندگان مهاجر میباشد.