ایجاد منطقه آزاد حق مردم شهرستان گرمی است

امام جمعه شهرستان گرمی خواستار تصمیم‌گیری مسئولان در خصوص ایجاد منطقه آزاد در شهرستان گرمی شد و گفت: ایجاد منطقه آزاد با توجه به محرومیت عمیق منطقه، حق مردم این خطه است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حرف آور حجت الاسلام یدالله صفری امام جمعه گرمی شب گذشته در جلسه شورای اداری شهرستان گرمی که با حضور رئیس و اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی برگزار شد، با یادآوری فرمایش مقام معظم رهبری در سفر تابستان سال ۱۳۷۹ به این خطه با مضمون “هر کس می‌خواهد محرومیت را ببیند به گِرمی سفر کند” وی بیان کرد: در این ۲۲ سال پس از سفر رهبری، در نتیجه بی توجهی مسئولان به رفع محرومیت از این شهرستان، جوانان تحصیل کرده زادگاه خود را ترک می‌کنند و سرپرستان خانواده نیز برای پیدا کردن کار و تامین معاش، خانواده خود را در موطن خویش رها کرده و آواره شهرهای دیگر شده‌اند.

وی اظهار کرد: هم خود این افراد مستاصل و هم خانواده آنها با هزاران آسیب اجتماعی مواجه شده‌اند ولی کسی درد آنها را تاکنون چاره نکرده است.

امام جمعه شهرستان گرمی با بیان این که هر کس توانسته از شهرستان گرمی مهاجرت کرده است، گفت: جمعیتی بیش از جمعیت ساکن در این شهرستان، از منطقه مهاجرت نموده و در واقع از منطقه فرار کرده است.

وی با اشاره به تداوم تخلیه روستاهای گرمی و انگوت از جمعیت اظهار کرد: مرزداران ما مرز را رها کرده‌اند و جوانان ما به خاطر مبالغ ناچیزی، اجیر شبکه‌های حمل و قاچاق مواد مخدر شده‌ اند.

اایجاد منطقه آزاد حق مردم شهرستان گرمی است

وی همچنین بیان کرد: سالهاست که ندای العطش از مردم روستاهای این خطه بلند می شود ولی روستاهای ما همچنان آب آشامیدنی ندارد و پروژه‌های اجرایی در این زمنیه هم همه نیمه تمام رها شده و در حال تخریب است.

وی خواستار توزیع متوازن و عادلانه ثروت و اعتبارات در کشور شد و گفت: توسعه نامتوازن آتش محرومیت مناطق دورافتاده و کم برخوردار از جمله گرمی را صد چندان کرده است.

حجت السلام صفری، اهالی گرمی را مردمانی ولایتمدار و حامی دولت و نظام خواند و ادامه داد: این مردم حق دارند که از مسئولان دولت و مجلس بپرسند که برای رفع محرومیت ما چه کار کرده‌اید و انتظار دارند که تفاوت خدمت دولت و مجلس کنونی با قبلی را در زندگی خود حس کنند.

وی با بیان این که واحدهای صنعتی احداث شده در منطقه که به دست اهالی این منطقه راه‌اندازی شده، یا تعطیل شده و یا در آستانه تعطیلی قرار دارد، گفت: این وضعیت برازنده دولت و مردم این منطقه نیست.

امام جمعه گرمی همچنین مرز را آفت جان این منطقه دانست و افزود: مسئولان در گذشته توجهی به مردم مرزبان این منطقه نکرده‌اند و این مرز فقط برای مردم و فرزندان و فرهنگ ما تهدید بوده و امتیازی برای منطقه نداشته است.

وی خواستار تصمیم‌گیری مسئولان در خصوص ایجاد منطقه آزاد در شهرستان گرمی شد و گفت: ایجاد منطقه آزاد با توجه به محرومیت عمیق منطقه، حق مردم این خطه است.

ایجاد منطقه آزاد حق مردم شهرستان گرمی است

حجت الاسلام صفری بیان کرد: راه‌های اصلی و روستایی شهرستان گرمی روز به روز در حال تخریب بوده و حتی وضعیت کنونی آن خیلی بدتر از دو دهه قبل است.

حسین مولایی فرماندار شهرستان گرمی هم در این جلسه، با تشریح معضلات و مشکلات شهرستان در حوزه های مختلف، خواستار تسریع در راه‌اندازی کارخانه تولید ظروف شیشه‌ای برای داروهای تزریقی در شهرستان گرمی از سوی شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی(شستا) شد.

وی با اشاره به مطالبات اهالی در حوزه مرزنشینی و بهره‌مندی از مزایای مرزی‌ افزود: از آنجایی که شهرستان گرمی با وجود مرزی بودن، محروم ترین منطقه کشور محسوب می شود ومهاجرت نیز در این منطقه بسیار شدید است، به جز ایجاد منطقه آزاد و گشایش معبر مرزی، هیچ نسخه دیگری برای توسعه این شهرستان وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حرف آور، جلسه شورای اداری دو شهرستان گرمی و انگوت با حضور رئیس و اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شده و در این جلسه مشکلات این دو شهرستان در حوزه کاری این وزارتخانه بررسی شد.

بر اساس برنامه ریزی انجام شده، قرار است در جریان سفر روز شنبه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به استان اردبیل، مشکلات این دو شهرستان در قالب برنامه‌های اجرایی در شورای اداری استان مطرح و پس از تصویب وارد مرحله اجرایی شود.

انتهای پیام/