زنجیره‌های تولید و عرضه محصولات کشاورزی در شرکت کشت و صنعت تکمیل می‌شود

مدیرعامل کشت و صنعت مغان از تلاش برای تکمیل زنجیره‌های تولید و عرضه انواع محصولات کشاورزی در این شرکت خبرداد.

به گزارش حرف آور به نقل از ایرنا، قاسم محمدی اظهار کرد: برغم اینکه محصولات کشاورزی، دامی و باغی بسیار زیادی در شرکت مغان تولید می‌شود متاسفانه زنجیره ارزش در این بنگاه اقتصادی تکمیل نشده و سود سرشار حاصل از آن نصیب سایر شهرستان‌ها و استان‌ها می‌شود که لازم است این پروسه معیوب قطع گردیده و برندینگ محصولات تولیدی آن در سطح کشور و حتی دنیا مطرح گردد.

محمدی بیان کرد: ساختارهای شرکت کشت و صنعت مغان در حد خاورمیانه بوده ولی کارکرد آن پایین است و سود ۱۰ درصد و حتی کمتر از آن برای این بنگاه اقتصادی اصلاً قابل قبول نبوده و باید میزان راندمان آن افزایش بیابد.

وی خاطرنشان کرد: شرکت مغان با داشتن جوانان، تحصیل‌کردگان و نخبگان فنی که در بدنه کارشناسی خویش دارد، توان این را دارد که به سود بیشتر از این دست بیابد.

زنجیره‌های تولید و عرضه محصولات کشاورزی در شرکت کشت و صنعت تکمیل می‌شود

وی به افتتاح کارخانه روغن‌کشی زیتون در این شرکت اشاره کرد و گفت: تکنولوژی مدرن و آخرین یافته‌های فرآوری دو مولفه مهم در زنجیره ارزش، کسب درآمد و ایجاد اشتغال است.

وی افزود: دستگاه بسته‌بندی شکر که از سال ۱۳۷۸ خریداری شده تاکنون نصب نشده و نصب آن در دستور کار مدیریت می‌باشد.

وی اظهار کرد: عنصر لیزین از عناصر فوق‌العاده ارزشمند می‌باشد که سرمایه‌گذاری در این زمینه و همچنین تولید الکل از ملاس در دست پیگیری است.

محمدی بیان کرد: رب تولیدی شرکت بصورت فله‌ای به فروش می‌رود و باید با بسته‌بندی شیک، متفاوت و بازارپسند به ارزش افزوده منجر شود.

وی ادامه داد: کارخانه لبنیات نیز با وجود تولید دوغ، شیر، ماست، شیر خشک، خامه و کره متاسفانه تتراپک نداشته و راه‌اندازی آن به تکمیل زنجیره ارزش خواهد انجامید.

محمدی گفت: فرآوری سورتینگ در باغات، راه‌اندازی لواشک‌سازی، صنایع بسته‌بندی، برنامه‌ریزی تولید عسل و خاویار و بسته‌بندی آنها نیز در ایجاد ارزش افزوده نقش بسزایی خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حرف آور، شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان که چند سال پیش به بخش خصوصی واگذار شده و پس از کشمکش‌های زیاد واگذاری آن ابطال شد، طی دو سال اخیر با اقدامات انجام شده مدیریت جدید، در مسیر احیا، حفظ اشتغال و سودآوری قرار گرفته است.

پس از ابطال واگذاری مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان و از زمان آغاز به کار هیات مدیره جدید در دی ماه ۱۳۹۹، فرایند احیای این شرکت آغاز و در مدت ۲۰ ماه گذشته دستاوردهای چشمگیری حاصل شد.

مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان که هم‌اکنون به عنوان زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی محسوب می‌شود، در زمینه تولید محصولات کشاورزی، دامی و صنایع وابسته با ۲ هزار و ۷۰۰ نفر نیروی انسانی شاغل فعالیت می‌کند و به عنوان پیشانی تولید بخش کشاورزی استان در حال فعالیت و تولید است.

این مجموعه بزرگ اقتصادی به عنوان بزرگترین شرکت کشت و صنعت کشور با داشتن اراضی وسیع زراعی به مساحت بیش از ۲۰ هزار هکتار زمین زراعی، ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار باغات میوه، مجتمع بزرگ دامپروری، کارخانه‌های قند، لبنیات، فرآوری میوه و چند واحد تولید غذای دام و سایر نیازهای حوزه کشاورزی از شرکت‌های منحصر بفرد کشور محسوب می‌شود.

وسعت اولیه کشت و صنعت مغان به عنوان بنگاه عظیم اقتصادی در شمال استان اردبیل ۶۰ هزار هکتار بود ولی به علت واگذاری به کارکنان، عشایر ساکن در محدوده و نیز فروش بخشی از اراضی، هم‌اکنون تنها ۲۷ هزار هکتار در دست کشت و صنعت مغان قرار دارد که ۲۳ هزار هکتار آن قابل کشت است.

مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و خصوصی‌سازی شرکت های دولتی، در سال ۱۳۸۸ در لیست واگذاری به بخش خصوصی قرار گرفت و پس از طی مراحل قانونی، فرایند واگذاری این شرکت عظیم در سال ۹۶ آغاز شد.

بعد از چهار فقره آگهی، در سال ۱۳۹۷ به قیمت ۱۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال به صورت اقساط ۹ ساله با ۲ سال تنفس و سود ۱۴ درصدی و آورده نقدی یک هزار میلیارد ریالی سرمایه‌گذار به بخش خصوصی واگذار شد.

این واگذاری از همان زمان به علت طی نشدن فرایند قانونی، تعیین قیمت پایین فروش و نیز نادیده گرفته شدن حقوق بیت المال و منافع ذیحقان و اهالی منطقه  با اعتراض مردم مواجه شد.

آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس وقت قوه قضاییه مهرماه سال ۱۳۹۹ در پاسخ به درخواست عمومی و اجابت خواسته مردم استان اردبیل به خصوص طومار امضا شده ۲۰ هزار نفر از اهالی منطقه مغان، به اردبیل سفر کرده و ضمن بررسی موضوع واگذاری این شرکت به بخش خصوصی، با صدور دستور ۶ ماده‌ای، خواستار بررسی این واگذاری مساله دار شد.

پس از سفر وی، واگذاری مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان به بخش خصوصی بر اساس رای قطعی شعبه ۲۱ دادگاه عمومی و حقوقی مجتمع قضایی شهید بهشتی تهران در روز ۲۱ آبان ماه ۱۳۹۹ ابطال و پس از خلع ید، تحویل دولت شد.

ینا به اعلام مدیران فعلی، امکان افزایش تولیدات شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان به یک میلیون تن وجود دارد به طوری که میزان تولیدات این شرکت در سال گذشته ۶۰۰ هزار تن بود و امسال به ۷۰۰ هزار تن می‌رسد و تا سه سال آینده هم به ظرفیت تولید یک میلیون تن محصول خواهد رسید.

انتهای پیام/