آغاز کشت قراردادی گندم و جو در ۵۶۰۰ هکتار از اراضی کشت و صنعت مغان

رئیس هیات مدیره شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان از آغاز کشت قراردادی گندم و جو در سطح پنج هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی آبی و دیم این شرکت در سال زراعی جاری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حرف آور، حسن نظیفی روز شنبه در جلسه هماهنگی کشت قراردادی شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان گفت: در سال زراعی جاری سه هزار و ۷۰۰ هکتار گندم آبی در اراضی زراعی این شرکت کشت می شود که ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار آن خوراکی خواهد بود.

وی با اشاره به کشت گندم در حدود یک هزار هکتار از اراضی دیم این مجتمع در سال زراعی جاری افزود: امسال علاوه بر گندم، حدود یک هزار و ۹۰۰ هکتار از اراضی این شرکت به کشت محصول جو اختصاص یافته که کشت یک هزار هکتار آن به صورت دیم و حدود ۹۰۰ هکتار نیز به صورت آبی آغاز شده است.

رئیس هیات مدیره شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان اظهار کرد: شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان به عنوان بنگاه اقتصادی مجری سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی‌، برنامه‌های راهبردی کشور را به خصوص در حوزه کشت قراردادی محصول راهبردی گندم، جو و کلزا اجرا می‌کند و کشت این محصولات به صورت تناوبی و مطابق با سیاست‌های وزارتخانه انجام می‌شود.

مدیرکل خدمات بازرگانی دولتی استان اردبیل نیز در این جلسه گفت: کشت قراردادی محصولات کشاورزی در سطح کشور با هدف تولید محصول خاص مورد نیاز ضروری کشور انجام می‌شود.

علی نوبخت افزود: بر اساس مصوبه شورای قیمت‌گذاری، گندم‌کارانی که بر اساس قرارداد با دولت اقدام به کشت محصول کنند، از مزایایی همچون یارانه کود، بذر کاشت، آب بها، انتقال دانش و فناوری در تولید گندم، حق بیمه، آزمون آب و خاک و گیاه، نسخه نویسی و تسهیلات بانکی جهت تامین مالی در قالب کشت قراردادی بهره‌مند می‌شوند.

وی بیان کرد: طبق تفاهم‌نامه منعقد شده بین معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران، کشاورزان در نرم افزاری تحت عنوان «سامانه کشت قراردادی» که در سایت بازرگانی دولتی ایران به آدرس gtc.ir موجود است، می توانند ثبت نام کرده و نسبت به کشت قراردادی اقدام کنند.

مدیرکل خدمات بازرگانی دولتی استان اردبیل اضافه کرد: استعلام لازم ثبت نام کنندگان از سازمان ملی ثبت به صورت غیر حضوری انجام شده و پهنه‌بندی مزارع به میزان گندم کشت شده، ثبت می شود و نیازی به مراجعه حضوری به اداره کل خدمات بازرگانی دولتی استان نیست.

وی همچنین گفت: ادامه روند کاری کشت قراردادی با مراجعه حضوری کشاورزان به بانک کشاورزی و اخذ خدمات دولتی تعهد شده از سوی دولت، با مراجعه زارعان قابل تحقق است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز در این جلسه با اشاره به انجام بیش از ۹۵ درصد فعالیت زراعی و کشاورزی توسط مالکان بخش خصوصی گفت: قرارداد کشت محصول با کشاورزان مسائل و مشکلات خاص خود را دارد.

علی آقایی افزود: کشاورزی قراردادی منوط به تسهیل پهن‌بندی از طرف سامانه طراحی شده است و ثبت نام در نرم‌افزار اختصاصی به منزله این است که کشاورزی قراردادی از طرف زارع مورد قبول واقع شده و بر این اساس اطلاعات کشاورز در حساب بانک کشاورزی قرار گرفته و تسهیلات و یارانه نیز بر اساس این ثبت نام تخصیص پیدا می‌کند.

وی اظهار کرد: در قرارداد سال ۱۴۰۰ حمایت‌هایی برای کشاورزی قراردادی بر اساس میزان تولید در نظر گرفته شده بود که تداوم آن را برای سال زراعی جاری نیز در حال پیگیری است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین گفت: در کشت قراردادی دیمی تخفیف ویژه‌ای علاوه بر اختصاص کود به منظور جهش تولید محصول تخصیص داده شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حرف آور، شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان که چند سال پیش به بخش خصوصی واگذار شده و پس از کشمکش‌های زیاد واگذاری آن ابطال شد، طی دو سال اخیر با اقدامات انجام شده مدیریت جدید، در مسیر احیا، حفظ اشتغال و سودآوری قرار گرفته است.

مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان که هم‌اکنون به عنوان زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی محسوب می‌شود، در زمینه تولید محصولات کشاورزی، دامی و صنایع وابسته با ۲ هزار و ۷۰۰ نفر نیروی انسانی شاغل فعالیت می‌کند و به عنوان پیشانی تولید بخش کشاورزی استان در حال فعالیت و تولید است.

این مجموعه بزرگ اقتصادی به عنوان بزرگترین شرکت کشت و صنعت کشور با داشتن اراضی وسیع زراعی به مساحت بیش از ۲۰ هزار هکتار زمین زراعی، ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار باغات میوه، مجتمع بزرگ دامپروری، کارخانه‌های قند، لبنیات، فرآوری میوه و چند واحد تولید غذای دام و سایر نیازهای حوزه کشاورزی از شرکت‌های منحصر بفرد کشور محسوب می‌شود.

بنا به اعلام مدیران فعلی، امکان افزایش تولیدات شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان به یک میلیون تن وجود دارد به طوری که میزان تولیدات این شرکت در سال گذشته ۶۰۰ هزار تن بود و امسال به ۷۰۰ هزار تن می‌رسد و تا سه سال آینده هم به ظرفیت تولید یک میلیون تن محصول خواهد رسید.

انتهای پیام/