بانک مرکزی به تعهد خود در رفع مشکلات و موانع پیمان سپاری ارزی عمل نکرد

نایب رئیس اتاق بازرگانی اردبیل گفت: بانک مرکزی در سال های گذشته به تعهد خود در رفع مشکلات و موانع پیمان سپاری ارزی عمل نکرد در حالی که قرار بود واحدهای کوچک و زیر یک میلیون دلار مبادلات تجاری از پیمان سپاری ارزی حذف شوند.

حسین پیرمؤذن در گفتگو با خبرنگار حرف آور اظهار کرد: بانک مرکزی در سال های گذشته به تعهد خود در رفع مشکلات و موانع پیمان سپاری ارزی عمل نکرد در حالی که قرار بود واحدهای کوچک و زیر یک میلیون دلار مبادلات تجاری از پیمان سپاری ارزی حذف شوند.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی انتظار دارد تا مسئولان کشور بر پایه دیپلماسی اقتصادی حرکت های تحولی را رقم بزنند گفت: این دیپلماسی می تواند بستر دیپلماسی های سیاسی را نیز هموارتر کند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی اردبیل با اشاره به ضرورت تقویت تعاملات و ارتباطات با کشورهای اوراسیا و روسیه اظهار کرد: روسیه بازار هدف صادرکنندگان و تجار استان اردبیل است که با توجه به تولید محصولات متنوع گلخانه ای، اجرای طرح پایاب سد خداآفرین و مهار آب های مرزی جهش تولید را در مغان و به تبع آن صادرات محصولات کشاورزی را به کشورهای همسایه، حوزه قفقاز و روسیه شاهد هستیم.

وی ضرورت تجهیز گمرک بیله سوار را به دستگاه ایکس ری و همچنین ایجاد زیرساخت مسیر چهار خطه ترانزیتی بین بیله سوار و اردبیل را یادآور شد و خاطرنشان کرد: علاوه بر کشورهای آذربایجان، روسیه و آسیای میانه، عراق و پاکستان دیگر بازار هدف صادراتی این استان است که می تواند با توجه به شرایط خاص این کشورها تنوع صادرات محصولات را شاهد باشیم.

پیرمؤذن به رابطه دیرینه استان اردبیل با جمهوری آذربایجان بر اساس مناسبات فرهنگی، مذهبی، قومی و زبانی اشاره کرد و ادامه داد: ما روابط خوب تجاری با کشور آذربایجان داریم و قطعا تقویت دیپلماسی اقتصادی می تواند موانع به وجود آمده را نیز رفع کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: ما انتظار داریم در مرز ایران و آذربایجان شهرک صنعتی مشترک، بندر خشک و اتصال راه آهن ایران به آذربایجان تا روسیه به شکل مناسب و در قالب توافق مرزی فراهم آید و در این زمینه تحولات اساسی را در توسعه تجارت بین المللی شاهد باشیم.

پیرمؤذن بیان کرد: با برنامه ریزی های انجام شده افزایش ۳۵ درصدی ظرفیت صادرات این استان به کشورهای مختلف پیش بینی شده که امیدواریم با حل موانع و مشکلات به وجود آمده زمینه ارتقای این تعاملات را شاهد باشیم.

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: انتظار می رود از طریق گمرک امکان صادرات کانتینرهای ایرانی به تعداد بیش از ۳۷۰ کانتینر در روز از طریق گمرکات فراهم آمده و صادرکنندگان در گمرکات به شکل طولانی منتظر صادرات محصولات خود نباشند.

رئیس اتاق مشترک ایران و آذربایجان عمده مشکل صادرکنندگان را پیمان سپاری ارزی اعلام کرد و گفت: ۹۰ درصد واحدهای تولیدی و صادراتی استان اردبیل را بنگاه های کوچک تشکیل می دهد که زیر یک میلیون دلار درآمد دارند که باید این واحدها از پیمان سپاری ارزی معاف شوند.

پیرمؤذن تصریح کرد: در کنار این امر باید امکان انتقال مبالغ صادراتی به کشور به راحتی فراهم آمده و با تقویت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه بتوانیم شرایط بهتری را در مبادلات مرزی شاهد باشیم.

انتهای پیام/