تخصیص یک میلیارد دلار اعتبار برای پروژه های مرزی

محمد جوانبخت در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی حرف آور، اظهار کرد: از این مبلع پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان متعلق به پروژه پایاب سد خداآفرین و تکمیل سد «قیز قلعه‌سی» است که انتظار می رود در یک سال آینده این پروژه به سرانجام رسیده و در چهار ناحیه عمرانی، کشت و زرع آبی […]

محمد جوانبخت در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی حرف آور، اظهار کرد: از این مبلع پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان متعلق به پروژه پایاب سد خداآفرین و تکمیل سد «قیز قلعه‌سی» است که انتظار می رود در یک سال آینده این پروژه به سرانجام رسیده و در چهار ناحیه عمرانی، کشت و زرع آبی را شاهد باشیم.

وی به بهسازی کانال خاکی مغان به طول ۳۶۰ کیلومتر اشاره کرد و گفت: لاینینگ کانال برای صرفه جویی ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب با تخصیص منابع مورد نظر اجرایی می شود و انتظار این است تا سه سال آینده این پروژه عظیم نیز به سرانجام برسد.

در تخصیص اعتبارات برای تامین آب شرب هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا اولویت وزارت نیرو را تأمین آب شرب با اولویت ساکنان شهرها و روستاها عنوان کرد و افزود: در تخصیص اعتبارات در این حوزه هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد.

جوانبخت در مورد آلودگی رود ارس بر اثر وارد شدن پساب صنایع معدن و معادن ارمنستان تصریح کرد: ما این آلودگی را کتمان نمی کنیم ولی از طریق دیپلماسی خارجی و سفر مکرر وزیر نیرو به ارمنستان پیگیر کاهش و به صفر رساندن این آلایندگی در رود ارس هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: استانداردهای وزارت نیرو در تأمین آب شرب بهداشتی و سالم سختگیرانه است و سازمان محیط زیست و وزارت نیرو پایش های مستمر را در این رودخانه انجام می دهند تا خطاها و آسیب ها به حداقل برسد.

جوانبخت اضافه کرد: ما دغدغه اهالی را درک می کنیم و بر این باوریم کشور همسایه نباید به ورود پساب راضی باشد چرا که این امر آسیب های جدی را در حوزه سلامت مردم به همراه دارد.

با هرگونه کشت و زرع نامتعارف و غیراصولی برخورد می کنیم

وی ارتقای کمی و کیفی تأمین آب در بخش شرب و کنترل کشت و زرع پاییزی را به شکل متعارف یادآور شد و بیان کرد: با هرگونه کشت و زرع نامتعارف و غیراصولی برخورد می کنیم و تلاش ما بر این است تا کشت و زرع پاییزی را گسترش دهیم.

جوانبخت در مورد انتقال آب از سد احمدبیگلو، اینچه و مجتمع آبرسانی سبلان به مشگین شهر نیز ادامه داد: این پروژه در اولویت برنامه ریزی و هدف گذاری است تا ما بتوانیم با اجرای پایدار انتقال آب به مشگین شهر شرمنده اهالی این منطقه نباشیم.

وی به پیشرفت ۹۷ درصدی سد عمارت و آبگیری آن نیز اشاره کرد و گفت: این سد جلوی سیلاب های فصلی را گرفته و تقویت مدیریت منابع آب را رقم زده است.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا افزود: در حوزه فاضلاب نیز طرح های نیمه تمام با استفاده از ظرفیت فاینانس در سراسر کشور در اولویت برنامه ریزی ها است و با تخصیص ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار به استان، سعی داریم تا پروژه های نیمه تمام آب و فاضلاب را در این استان به سرانجام برسانیم.

انتهای پیام/

منبع