با راه اندازی گمرک خدآفرین؛

گمرک بیله سوار و منطقه آزاد اردبیل به محاق خواهد رفت

کارشناس اقتصادی گفت: نظر به تکالیف قانونی ماده ۱۰۶ قانون برنامه پنجم توسعه، با راه اندازی گمرک خدافرین، گمرک بیله سوار و منطقه آزاد اردبیل به محاق خواهد رفت.

علی نظری شیخ احمد در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی حرف آور اظهار کرد: ایجاد بندر خشک و بارانداز ریلی در پارس آباد از طرح های اولویت دار دولت قبل در استان اردبیل بود و اتصال خط ریلی جمهوری آذربایجان از منطقه ایمیشلی به پارس آباد به تصویب دولت های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان رسیده بود و حتی اصلاح و احداث خط ریلی از ایمیشلی تا پارس آباد به طول ۸ کیلومتر را دولت آذربایجان با هزینه خود بر عهده گرفته بود.

وی افزود: متاسفانه بعد از روی کار آمدن دولت جدید چنین به نظر می رسید که این پروژه مهم از اولویت مدیران استانی و کشوری خارج شده است و یا حداقل مدیران استانی توانایی لابی و مذاکره با مسئولان کشوری و جمهوری آذربایجان را نداشته اند. از طرف دیگر اختلاف نظر در محل استقرار منطقه آزاد اردبیل باعث تاخیر سه ساله در شروع عملیات اجرایی آن شده است.

کارشناس اقتصادی با اشاره به تصویب ایجاد گذر مرزی جدید در خداآفرین گفت: نظر به تکالیف قانونی ماده ۱۰۶ قانون برنامه پنجم توسعه، با راه اندازی گمرک خدافرین، بارانداز ریلی و گمرک پارس آباد-ایمیشلی از برنامه دولت خارج خواهد شد.

وی تصریح کرد: هر چند گمرک و گذر مرزی بیله سوار به کار خود ادامه خواهد داد اما اهمیت اقتصادی آن به شدت کاهش یافته و به محاق خواهد رفت. از طرف دیگر منطقه آزاد ارس در نقطه خدآفرین رونق خواهد یافت و منطقه آزاد اردبیل که مقرر شده بود در بیله سوار استقرار یابد زیر سایه آن خواهد رفت.

نظری شیخ احمد با اشاره به توسعه نیافتگی استان و مطالبات مردم گفت: منطقه آزاد و بندرخشک و اتصال خط ریلی اردبیل- پارس آباد به کریدورهای ریلی از مطالبات اصلی و جدی مردم استان اردبیل است و اگر اقدام عاجل و موثر برای حفظ منافع استان صورت نگیرد مردم این استان هرگز کوتاهی و کم کاری مسئولین و نمایندگان استان را فراموش نخواهند کرد.

وی در ادامه افزود: در نتیجه ناکارآمدی و تعلل مدیران و نمایندگان استان در سالهای گذشته و عدم پیشرفت قابل توجه پروژه خط ریلی اردبیل-میانه و با احداث خط آهن رشت-آستارا فرصت اتصال استان اردبیل به کریدور شمال-جنوب از دست رفته بود و حالا با تصویب گمرک و گذر مرزی خدآفرین فرصت طلایی اتصال استان اردبیل به کریدور ریلی شرقی-غربی نیز از بین خواهد رفت.

انتهای پیام/