تولید ۷۸ هزار مقاله علمی در کشور

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تا ۲۵ سال پیش در کشور کمتر از یک‌هزار مقاله علمی چاپ می‌شد و این رقم اکنون به ۷۸ هزار مقاله رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حرف آور، صمد نژاد ابراهیمی امروز در جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان اردبیل در دانشگاه محقق اردبیلی، اظهار کرد: ۲۵ سال پیش در کشور ما کمتر از یک‌هزار مقاله علمی چاپ می‌شد، این رقم اکنون به ۷۸ هزار مقاله رسیده است و در تولید علم از رتبه ۵۴ به رتبه ۱۵ رسیده‌ایم و همچنین رتبه ۱۵ بهترین فارغ التحصیلان دنیا را داریم.

وی افزود: در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم ۱۰۱ نشریه بین المللی شده داشتیم و اکنون ۵۰ مورد به شمار آن‌ها افزوده شده که از بین آن‌ها ۱۸ نشریه به زبان فارسی است.

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: از ۱۵۰۰ نشریه فقط ۱۵۰ نشریه نمایه بین المللی دارند ضمن اینکه دستورالعمل نمایه‌سازی در اختیار همه مراکز علمی قرار دارد.

رتبه ۷ ایران در نشریات نمایه شده بین‌المللی

نژاد ابراهیمی گفت: دانشگاه محقق اردبیلی یک نشریه دارای نمایه بین المللی دارد، و ایران رتبه هفتم نشریات نمایه شده را دارد و در انتشار و ارائه نشریات علمی در ۸۰ زبان زنده دنیا رتبه ۹ را دارد و با شتاب به سمت رویت پذیری نشریات حرکت می‌کند.

وی ادامه داد: در نتیجه شتاب حرکت دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور در تولید علم، ۶ هزار مقاله به سبد مقالات ما در سطح دنیا افزوده شده و بیشترین نشریات علمی منتشر شده ایران با تعدادی بالغ بر ۸۵۰ نشریه مربوط به حوزه علوم انسانی است.

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: برای جذب استادان پسادکتری، چهار مدل تدوین شده است و ۹۰ درصد حقوق این افراد از صندوق وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری تامین می‌شود.

پایان پیام/