«چهره زیبای ایران اسلامی» آماده استقبال از بهار طبیعت

پایگاه خبری تحلیلی حرف آور، گروه استان‌ها: ماه رمضان معنوی‌ترین ماه قمری سال است که حال و هوای شهرها را تغییر می‌دهد و امسال با توجه به تقارن ماه رمضان با نوروز، شهرهای ایران اسلامی برای استقبال از بهار قرآن و بهار طبیعت آماده شده‌اند. کرمانشاه که به کُردی کرماشان خوانده می‌شود مرکز استان کرمانشاه، […]

پایگاه خبری تحلیلی حرف آور، گروه استان‌ها: ماه رمضان معنوی‌ترین ماه قمری سال است که حال و هوای شهرها را تغییر می‌دهد و امسال با توجه به تقارن ماه رمضان با نوروز، شهرهای ایران اسلامی برای استقبال از بهار قرآن و بهار طبیعت آماده شده‌اند.

کرمانشاه که به کُردی کرماشان خوانده می‌شود مرکز استان کرمانشاه، نهمین شهر پرجمعیت و یکی از کلان‌شهرهای ایران است. جمعیت کلان‌شهر کرمانشاه در بیش از یک میلیون نفر بوده و مساحت آن ۹۳٬۳۸۹٬۹۵۶ متر مربع است. کرمانشاه مهم‌ترین شهر در منطقهٔ مرکزی غرب ایران است و بزرگ‌ترین شهر کُردنشین ایران نیز محسوب می‌شود.

محدودهٔ شهر از شمال به کوه فرخشاد، از شمال باختری به طاق‌بُستان و از جنوب به سفید کوه ختم می‌شود و یکی از شاهراه‌های ارتباطی خاور و باختر و کهن‌ترین راه گذر از ایران به میان‌رودان است. این شهر به‌دلیل قرار گرفتن در چهارراه دو محور شمال به جنوب و خاور به باختر و نیز همسایگی با کشور عراق و واقع‌شدن بر سر راه شهرهای زیارتی کربلا و بغداد از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ کرمانشاه از شهرهای تاریخی و فرهنگی ایران به‌شمار می‌رود و پیدایش آن دست‌کم به ۳۵۰۰ ق. م باز می‌گردد.

مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۰ و در سفر به شهر کرمانشاه از این دیار با تعبیر «سینه ستبر و چهره زیبای ایران اسلامی» یاد کرد و این روزها «چهره زیبای ایران اسلامی» با چهره‌ای متفاوت به استقبال ۲ بهار «رمضان» و «طبیعت» می‌رود.

زیباسازی شهری در کرمانشاه مناسب نوروز انجام گرفته است

برومند نامداری معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری کرمانشاه در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی حرف آور اظهار کرد: پس از پایان تبلیغات انتخابات و ایام چهارشنبه سوری در شهر کرمانشاه عملیات زیباسازی معابر شهری در دستور کار شهرداری کرمانشاه قرار گرفت.

وی افزود: رنگ آمیزی جداول و دیواره‌های پل‌ها و تقاطع‌های غیرهمسطح انجام گرفته و نورپردازی شهری نیز از اقدامات زیباسازی شهرداری در ایام نوروز بوده است.

«چهره زیبای ایران اسلامی» آماده استقبال از بهار طبیعت

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری کرمانشاه تصریح کرد: مسیرهای منتهی به اماکن گردشگری و مسیر بلوار تاقبستان، خیابان مدرس، میدان فردوسی و مسیر بلوار سراب قنبر نیز که هرساله در نوروز مورد استقبال گردشگران قرار می‌گیرد نورپردازی ویژه ای شده تا فضای بصری شهر کرمانشاه زیباتر شود.

وی ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی های انجام گرفته و تقارن بهار بندگی با بهار طبیعت شعار «شهر روزه‌دار» را در شهرداری کرمانشاه به عنوان محور برنامه‌ها قرار داده‌ایم.

برپایی ۱۴ سفره هفت‌سین در کرمانشاه همزمان با نوروز ۱۴۰۳

نامداری گفت: در مجموعه مدیریت شهری شهر کرمانشاه در راستای استقبال ویژه از گردشگران نوروزی که به شهر کرمانشاه وارد می‌شوند، ۱۴ سفره هفت سی در مناطق هشتگانه و ورودی و خروجی‌های شهر کرمانشاه تدارک دیده‌ایم.

«چهره زیبای ایران اسلامی» آماده استقبال از بهار طبیعت

وی یادآور شد: جمع آوری نخاله‌ها و زباله‌ها با توجه به نزدیک شدن به ایام پایانی سال و نوروز ۱۴۰۳ به صورت ویژه در دستور کار شهرداری قرار گرفته است و سامانه تلفنی ۱۳۷ نیز آماده شنیدن انتقادات، پیشنهادات و گزارشات شهروندان خواهد بود.

ایمان درخشی رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه نیز در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی حرف آور با اشاره به فضاسازی شهری به مناسبت ماه رمضان و عید نوروز در کرمانشاه، اظهار کرد: در این اقدام نزدیک به چهار هزار متر بنر با شعار «شهر ما روزه‌دار است، باهم به استقبال بهار می‌رویم» نصب شده است.

فضاسازی قرآنی و گردشگری در کنار یکدیگر در کرمانشاه

وی افزود: بنرهای تهیه شده از سوی سازمان فرهنگی شهرداری طراحی و چاپ شده و از سوی سازمان سیما و منظر شهرداری تمامی بنرها پیش از شروع ماه مبارک رمضان به منظور آماده سازی شهر نصب شده است.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه با تاکید بر محتوا سازی بنرها با ترکیب هر ۲ مناسبت‌ها، تصریح کرد: در این بنرها با توجه به شروع ماه رمضان هم آیات قرآنی و صلوات آمده هم اینکه با توجه به آمدن سال نو معرفی اماکن گردشگری آمده است.

«چهره زیبای ایران اسلامی» آماده استقبال از بهار طبیعت

درخشی ادامه داد: همچنین در این بنرهای تهیه شده استان کرمانشاه به عنوان شهر خلاق خوراک و غذاهای معروف محلی و مختص کرمانشاه از جمله آش عباسعلی، کوکوی پغازه، شیرینی برساق و… را برای ماه مبارک رمضان را به مردم معرفی شده است.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به شروع سفرهای نوروزی و گردشگر پذیری استان کرمانشاه در این ایام به منظور معرفی تمامی اماکن و ظرفیت‌های این استان در بنرهای نصب شده مربوط به گردشگری یک «کیو آر کد» از سایت کرمانشاه گشت درج شده که با اسکن کردن آن می‌توانند با اطلاعات لازم را از تمامی اماکن این استان به دست آورند.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه به دیگر اقدامات این بخش از سازمان شهرداری اشاره کرد و گفت: علاوه بر نصب بنر و معرفی‌های شهر کرمانشاه ۳۰۰ دستگاه ماشین آلات شهرداری شامل ۵۰ دستگاه اتوبوس شهری، ۲۵۰ دستگاه ماشین آلات حمل زباله و آتش نشانی بنر با شعار امسال نصب شده و با گشت در شهر و معابر اقدامات لازم برای آماده سازی و فضاسازی شهر اقدام می‌کنند.

تجلیل از فضاسازی شهری مناسب در کرمانشاه

علی شعبانی معاون هماهنگی امور سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه نیز در نشست شورای فرهنگ عمومی کرمانشاه در خصوص فضاسازی شهر کرمانشاه اظهار کرد: مجموعه شهرداری در فضاسازی شهری پیش از ایام نوروز خوب و موفق عمل کرده است.

وی در ادامه با تجلیل از فضاسازی انجام گرفته در شهر کرمانشاه، گفت: فضاسازی انجام گرفته با توجه به تقارن ماه مبارک رمضان و ایام نوروز در بحث روزه داری و بحث گردشگری نوروز جای تشکر دارد.

«چهره زیبای ایران اسلامی» آماده استقبال از بهار طبیعت

معاون هماهنگی امور سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه تصریح کرد: شهرداری در فضاسازی نوروز و ماه مبارک رمضان به موقع عمل کرد و انتظار می‌رود در بحث لیالی قدر و ایام شهادت امیرالمومنین (ع) نیز به همین شکل فضای شهری را آماده این ایام کند.

کمبود نیروی انسانی سدی بر راه جمع آوری زباله در شهر کرمانشاه

نادر نوروزی شهردار کرمانشاه نیز در نشستی که شامگاه دوشنبه در نشست خبری با اشاره به مشکلات سد راه جمع آوری زباله در شهر کرمانشاه اظهار کرد: کمبود شدید نیروی انسانی کارگری مشکلی در جمع آوری زباله در شهر کرمانشاه است، در صورت فرهنگ‌سازی در حوزه زباله و پسماند به ازای هر یک هزار نفر جمعیت به ۶ نفر نیرو در شهرداری نیاز است که در حال حاضر چهار هزار و ۴۶۰ نیروی کارگری داریم و با این حساب به یک هزار و ۶۰۰ نیروی دیگر نیاز است.

وی خاطرنشان کرد: طرحی با عنوان تفکیک زباله از مبدا تعریف شده که از سال آینده انجام و از ادارات آغاز خواهد شد؛ در راستای اجرای این طرح شاهد انباشت زباله نخواهیم بود.

خصوصی سازی راه حل مشکل کمبود امکانات در جمع آوری زباله

شهردار کرمانشاه عنوان کرد: این طرح در ۱۲ بند برای سال ۱۴۰۳ تعریف شده، همچنین جمع آوری زباله در منطقه پنج و هفت به بخش خصوصی تحویل می‌شود و امکانات مناطق نیز به ظرفیت موجود سایر مناطق شهر تحویل می‌شود.

«چهره زیبای ایران اسلامی» آماده استقبال از بهار طبیعت

وی همچنین در خصوص آسفالت معابر شهر اضافه کرد: برنامه‌ریزی برای آسفالت خیابان‌ها انجام شده، ما در شهر کرمانشاه دارای بیش از سه هزار هکتار معبر هستیم که ۵۵۰ هکتار جزو معابر اصلی محسوب می‌شود و به آسفالت نیاز دارد.

نوروزی خاطرنشان کرد: بخش‌هایی نیز در طول سال‌ها به کرمانشاه اضافه شده که ۲۶ شهرک الحاق شده به کرمانشاه از این دسته است، کار عمرانی و رفاهی در این شهرک‌ها انجام نشده و اغلب جزو مناطق کم برخوردار جامعه هستند.

برنامه ۵ ساله برای آسفالت معابر شهری کرمانشاه

شهردار کرمانشاه عنوان کرد: برنامه مدون و مشخصی از سال ۱۴۰۱ برای ترمیم آسفالت انجام شد این برنامه در به صورت پنج ساله تدوین شد که طی آن در هر سال ۲۰ درصد از معابر ترمیم شود، ۲۰ درصد از خرابی‌ها هم اکنون باقی مانده که به تدریج رفع خواهد شد.

وی اذعان کرد: ۱۵۰ هزار تن آسفالت در سال ۱۴۰۱ و ۱۳۰ هزار تن در سال ۱۴۰۲ صرف ترمیم آسفالت معابر شده که در پی آن ۱۹۴ خیابان ترمیم شدند و مجموعاً ۶ هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار صرف این امر شده است.

انتهای پیام/

منبع