مدیرکل منابع طبیعی استان اردبیل:

جلوی تخریب مراتع در استان اردبیل گرفته می‌شود|طرح جنگل کاری ۱۰۰ هکتار اراضی تا پایان سال

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: حفاظت و صیانت از منابع طبیعی در استان اردبیل باید نهادینه شود

محمود قلی‌زاده روز چهار شنبه در گفت و گو با پایگاه خبری تحلیلی حرف آور افزود: نسبت به سنوات گذشته تخریب مراتع در این استان به حداقل رسیده و ماموران یگان حفاظت از منابع طبیعی و آبخیزداری هم در نقاط مختلف مستقر هستند تا جلوی تخریب مراتع گرفته شود.

وی با بیان اینکه در مناطق قشلاقی تخریب‌ها نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است، اضافه کرد: تخریب در مراتع ییلاقی صورت نمی‌گیرد و فقط مربوط به عدم رعایت میزان دام مجاز از سوی دامداران است که پوشش گیاهی را از بین می‌برد.

قلی‌زاده بیان کرد: در یگان حفاظت این اداره کل  ۹۸ نیروی حفاظتی فعال هستند که وظیفه  حفاظت جنگل‌ها و مراتع را برعهده دارند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل با اشاره به آتش سوزی جنگل‌ها افزود:آتش‌سوزی در جنگل‌های استان ناشی از عوامل انسانی به صورت سهوی و یا عمدی است که  نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه تا پایان سال‌جاری طرح جنگل کاری ۱۰۰ هکتار در این استان با هدف افزایش فضای سبز و جلوگیری از فرسایش خاک اجرا می‌شود افزود: توسعه جنگل و تولید نهال در این استان مورد توجه قرار جدی گرفته است.

او اضافه کرد: تولید نهال هم در ایستگاه نهال مغان به میزان ۶ میلیون و ۴۰۰ اصله انجام شده که با بهره‌برداری از آنها شاهد توسعه فضای سبز در استان خواهیم بود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل اظهار کرد: برای احیا ، توسعه و غنی‌سازی بقیه جنگل‌ها و حفاظت از مناطق جنگی استان هم برنامه‌ریزی شده است که به مرور انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه حفاظت و صیانت از منابع طبیعی در استان اردبیل باید نهادینه شود، گفت: فرهنگ‌سازی  برای حفظ و حراست از منابع طبیعی و جنگل‌ها یک ضرورت است و نقش رسانه‌ها در ترویج و اشاعه فرهنگ حفظ منابع طبیعی در بین مردم بسیار مهم و سازنده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل مجموع مساحت عرصه‌های منابع طبیعی استان را ۹۷۲ هزار هکتار اعلام کرد و افزود: این مساحت بیش از ۷۰ درصد خاک استان را شامل می‌شود.

قلی زاده از شهروندان خواست هرگونه تعرض به طبیعت، تخریب و تصرف اراضی ملی و آتش سوزی جنگل ها و مراتع را به شماره تلفن ۱۵۰۴و ۱۳۹ اطلاع دهند.

استان اردبیل دارای  ۶۹ هزار هکتار  جنگل‌ است، گونه‌های غالب جنگل‌های استان اردبیل را فندق ، ارس ، بلوط ، زبان گنجشک و افرا تشکیل می‌دهد.

در حال حاضر برای ۲ ناحیه رویشی ( خزری و ارسبارانی ) جنگل‌های استان اردبیل طرح مطالعاتی تهیه شده است.

انتهای پیام/